האם צריך להטעין רכב חשמלי כל יום? 

אנחנו שואלים את עצמנו לעתים קרובות: האם באמת צריך להטעין רכב חשמלי כל יום? זו שאלה חשובה שמעניין להבין, במיוחד ככל שיותר אנשים עוברים לרכבים חשמליים בחיי היומיום שלהם. התשובה הקצרה היא שלא תמיד צריך להטעין כל יום. כמו שאפשר לקרוא במחקרים וחוויות אישיות, הכל תלוי בהרגלי הנהיגה שלנו וביכולת הסוללה של הרכב שלנו.

בואו נחשוב על זה יחד: אם אנחנו נוסעים מרחקים קצרים מדי יום, אין באמת צורך להטעין כל לילה. מצד שני, אם אנחנו נוסעים הרבה – למשל, למרחקים ארוכים או משתמשים ברכב כדי לעבוד – נצטרך כמובן להטעין יותר. החיבור לעמדות טעינה במקומות כאלו יכול גם להקל עלינו מאוד. 

מה שכדאי לדעת זה שאם יש לנו עמדות טעינה נגישות בבית, בעבודה או במקומות שאנחנו מבקרים בהם לעתים קרובות, יכול להיות שהשגרה הפשוטה יותר לנו תהיה להטעין כל יום. ככה אנחנו מבטיחים שהרכב תמיד מוכן לנסיעה ושומרים על חיי הסוללה בצורה אופטימלית. בואו נבין יחד איך למצוא את האיזון הנכון לשגרת הטעינה שלנו.

מהי טעינת רכב חשמלי

טעינת רכב חשמלי היא מרכיב מרכזי בשימוש ברכב ושמירה על תפקודו התקין. נעסוק בעקרונות הבסיסיים של טעינת רכב חשמלי, ועל חשיבות התדירות וסוגי המטענים המשפיעים על אופן הטעינה.

תדירות טעינה והמרחקים

חשוב להבין התדירות שבה אנו נדרשים להטעין את הרכב החשמלי תלויה בשימוש היומיומי שלנו ובמרחקים שאנו נוסעים בכל יום. אם אנו נוסעים מרחקים קצרים מדי יום, יכול להיות שנצטרך להטעין את הרכב כל יומיים שלושה. אם המרחקים ארוכים יותר, אנחנו עשויים למצוא את עצמנו טוענים כל יום. כדי להבטיח חווית נסיעה רציפה ונוחה, מומלץ לשמור על רמת טעינה של בין 20% ל-80%.

סוגי מטענים והשפעתם על הטענה

יש סוגי מטענים שונים לרכבים חשמליים וכל אחד מהם משפיע על תהליך הטעינה ועל זמן הטעינה בצורה שונה.

1. מטען ביתי (Mode 2):
מטען המשתמש בשקע חשמלי סטנדרטי. הוא איטי יותר ויכול לקחת בין 8-12 שעות להטעין סוללת רכב מלאה.

2. מטען ציבורי (Mode 3):
אלה עמדות הטעינה הציבוריות שאנחנו רואים ברחבי העיר. הן מהירות יותר ממטען ביתי ויכולות להטעין את הרכב תוך 3-4 שעות.

3. טעינה מהירה (Fast Charging):
עמדות אלו מופעלות במתח גבוה ומסוגלות להטעין את הרכב עד 80% תוך 30 דקות בלבד. מודל זה מתאים במיוחד כאשר אנחנו בדרכים.

שימוש נכון במטענים השונים והכרת תכונותיהם יכול לעזור לנו לבחור את המטען המתאים ביותר לצרכים שלנו, ולהימנע מטעינות מיותרות ומבזבוז זמן ואנרגיה.

אסטרטגיות טעינה לרכב חשמלי

כאשר מדובר בטעינה של רכב חשמלי, ישנן כמה גישות שניתן לאמץ. חלק מהנהגים מעדיפים להטעין את הרכב כל יום, בעוד אחרים מעדיפים להטעין לפי צורך ולפי רמת הסוללה.

טעינה יומית ושוטפת

טעינה יומית של הרכב יכולה להציע שקט נפשי. בכל פעם שאנחנו חוזרים הביתה ומחברים את הרכב לחשמל, אנחנו יכולים להיות בטוחים שבבוקר יש לנו את כל הטווח הנדרש לנסיעה. השיטה הזו יעילה במיוחד במקרים שבהם יש לנו גישה נוחה לעמדת טעינה בבית או בעבודה.

במקרים מסוימים, הטעינה היומית יכולה גם לעזור להאריך את חיי הסוללה. שמירה על רמת טעינה בין 20% ל-80% יכולה להפחית את העומס על הסוללה ולעזור לה להחזיק זמן רב יותר. כך, גם אם אנחנו לא נדרשים לטווח מלא בכל יום, כיף לדעת שהסוללה נשמרת במצב אופטימלי.

טעינה לפי צורך

לא כולם צריכים להטעין את הרכב כל יום. טעינה לפי צורך מתאימה במיוחד לאלה מאיתנו שלא נוסעים הרבה בכל יום. במקרה זה, ניתן להטעין את הרכב רק כשאנחנו רואים שהסוללה מתקרבת לרמות נמוכות.

גישה זו יכולה להיות חסכונית יותר בזמן ובעלות, כי אנחנו לא מחברים את הרכב לשקע כל יום. בנוסף, במידה ואין לנו גישה נוחה לעמדת טעינה בבית או בעבודה, השיטה הזו יכולה להקל על ההתנהלות השוטפת שלנו ולא לכפות עלינו את הצורך בחיבור יומי.

השפעות תדירות הטענה על ביצועי הרכב

בעת שאנו מטעינים את הרכב החשמלי באופן יום-יומי, יש לכך השפעות חיוביות ושליליות על ביצועי הרכב. נבחן את השפעת ההטענה התכופה על חיי הסוללה ואת חשיבות המרווחים בין ההטענות.

שימור חיי סוללה

הטענה יום-יומית יכולה להשפיע משמעותית על חיי הסוללה של הרכב שלנו.

סוללות ליתיום-יון, המצויות ברוב הרכבים החשמליים, נהנות ממחזורי טעינה מלאים יותר מאשר חלקיים. טעינה תכופה עלולה לגרום לסוללה לשמור על רמות טעינה גבוהות ויצעד, מה שמוביל לבלאי זמן מוקדם יותר.

נוסף על כך, הטענת הסוללה באופן תדיר עלולה להביא לחימום יתר, במיוחד בטמפרטורות חיצוניות גבוהות, מה שמקצר את חיי הסוללה. כדי לשמור על הסוללה לאורך זמן, מומלץ להטעין את הרכב ברמות שבין 20% ל-80%, במיוחד כשאיננו זקוקים לטווח נסיעה מלא ביום-יום.

מרווחי טעינה

מרווחי הטעינה חשובים מאוד לניהול חיי הסוללה וביצועי הרכב שלנו.

כאשר אנו נותנים לסוללה להתפרק לרמות נמוכות יותר לפני טעינה מחדש, אנו מאפשרים לה לבצע מחזורי טעינה מלאים. זה עוזר לשמור על האיזון הכימי בתוך הסוללה ולמזער את הבלאי. טעינה מדויקת וברורה מסייעת לנו להאריך את חיי הסוללה ולהקטין את הצורך בהחלפתה.

כאמור, מומלץ לשמור על הטעינה בטווחים של 20%-80%, וזה דורש ניהול כמות הנסיעות וכמובן תכנון מראש. כאשר אנו עושים זאת, אנו מאפשרים לסוללה לבצע מחזורים נכונים יותר ולמנוע מצבים של טעינת יתר או פריקה עמוקה.

היבטים תפעוליים

בעת החלטה האם להטעין את הרכב החשמלי כל יום, יש להתמקד בשיקולים תפעוליים כמו ניהול זמן ומיקום הטענה ושקלול הצריכות היומיומיות שלנו.

ניהול זמן ומיקום הטענה

הדבר הראשון שצריך לחשוב עליו הוא איפה ומתי אנחנו נטעין את הרכב. במידה ויש לנו עמדת טעינה בבית או בעבודה, זה מקל על התהליך והוא הופך לנוח בהרבה. זמן הוא המפתח כאן. אם אנחנו יכולים לטעון את הרכב בזמן שאנחנו בעבודה, זה חוסך לנו זמן יקר בערב או בבוקר.

מצד שני, אם אין לנו גישה לעמדות טעינה נוחות, נמצא את עצמנו מחפשים עמדות טעינה ציבוריות. כאן נשאלת השאלה אם יש מספיק עמדות טעינה קרובות ונגישות, ואם יש לנו את הזמן לעמוד ולהמתין שהרכב יטען.

שקלול צריכות יומיומיות

היבט חשוב נוסף הוא הנסיעה היומית שלנו. אם אנחנו נוסעים מרחק קצר כל יום, ייתכן שאין צורך להטעין את הרכב כל יום. טעינה פעם בכמה ימים עשויה להספיק לנו.

לעומת זאת, אם אנחנו נוסעים מרחקים ארוכים או שיש לנו סידורים רבים במהלך היום שמחייבים נסיעה, נרצה לוודא שהרכב תמיד טעון ומוכן לדרך. במקרה הזה, נעדיף להטעין את הרכב כל יום כדי להימנע מהפתעות לא נעימות.

בנוסף, יש לקחת בחשבון את מהירות הטעינה. אם נשתמש בטעינה מהירה, נוכל לטעון את הרכב בזמן קצר יחסית. אבל אם נשתמש בטעינה ביתית איטית, נצטרך להקפיד יותר על סידור זמני הטעינה באופן נכון כדי שהרכב תמיד יהיה מוכן לנסיעה.

שאלות נפוצות

כאשר מדובר בטעינת רכב חשמלי, יש הרבה שאלות שעלולות לעלות. בטקסט הזה נתמקד בשני היבטים חשובים: השפעת הטמפרטורה והטענה בתחנות ציבוריות וביתיות.

השפעת טמפרטורה

הטמפרטורה משפיעה על ביצועי הסוללה של רכב חשמלי. במזג אוויר קר, הסוללות עשויות להתרוקן מהר יותר. כשחם, יש סיכון שהסוללות יתחממו יתר על המידה, מה שעשוי לגרום לנזק לטווח ארוך.

חשוב לשים לב למצב הטמפרטורה בזמן הטעינה. מומלץ להימנע מטעינה כשהרכב מאוד חם או מאוד קר. אפשר לנסות לטעון את הרכב במקומות מוצלים בקיץ או במקומות מחוממים בחורף.

הטענה בתחנות ציבוריות וביתיות

הטענה בבית ובתחנות ציבוריות מציעה יתרונות שונים. הטענה בבית נוחה וזולה לרוב. אפשר פשוט לחבר את הרכב לשקע ביתי.

תחנות טעינה ציבוריות מספקות מהירות גבוהה יותר, מה שיכול להיות נוח אם אנחנו בדרכים וממהרים. תחנות אלו נגישות לרוב במקומות רבים כמו קניונים, חניונים ותחתונים אחרים.

כדאי לבדוק גם אם תחנות אלו עולות כסף ומה המחירים שלהן. לפעמים, אפשר למצוא תחנות חינמיות בקניונים או מקומות ציבוריים מסוימים.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי