דף הבית / בלוג / כמה עולה להטעין רכב חשמלי

כמה עולה להטעין רכב חשמלי

השאלה הנפוצה ביותר שאנשים שואלים אותי לגבי רכבים חשמליים היא כמה עולה להטעין אותם. במאמר זה אני אכנס לעומק לגבי עלויות טעינה של רכב חשמלי, אבל באופן כללי אני יכול לומר די בוודאות שהרבה יותר משתלם להטעין רכב חשמלי מאשר לתדלק רכב בנזין (יותר מפי 4 יותר משתלם).

עלות טעינה של רכב חשמלי נמדדת לפי יחידת האנרגיה קוט"ש (קילוואט־שעה: kWh) כאשר התעריף הביתי בישראל הוא 50.66 אגורות לכל קוט"ש. רכב חשמלי משפחתי נוסע בממוצע 5.5 קילומטר לכל קוט"ש, משמע שהעלות הממוצעת של טעינה ביתית לרכב חשמלי היא 9 אגורות לקילומטר.

מחיר של טעינה בעמדה ביתית

כאשר מבררים כמה עולה לטעון רכב חשמלי, לרוב הכוונה היא לטעינה ביתית. משום שיותר מ- 80% מכמות הטעינה של רכב חשמלי מתבצעת בבית. טעינה ביתית זו הטעינה הזולה והמשתלמת ביותר, כמו כן היא גם נוחה מאוד משום שניתן לטעון את הרכב במהלך הלילה בזמן שאתם ישנים.

בעלי רכבים חשמליים לרוב משתמשים אך ורק בטעינה ביתית, למעט מקרים יוצאי דופן של טיולים ארוכים או כאשר נתקעים ללא בטריה וצריכים לבצע טעינה מהירה.

איך לחשב עלות טעינה ביתית של רכב חשמלי

אם נהיה שמרניים ונלך לפי כלל האצבע שרכב חשמלי בגודל סטנדרטי (משפחתי או קומפקטי) נוסע בין 5 ל- 6.5 קילומטר לכל 1 קוט"ש. אז כדי לחשב כמה קוט"ש הרכב שלכם צורך, חלקו את מספר הקילומטראז' הממוצע שלכם ב- 5.5 (זו הצריכה המשוערת של הרכב שלכם).

לאחר מכן כדי להבין כמה זה עולה לנו, הכפילו את מספר הקוט"ש שיצא לכם ב- 50.66 (שזו העלות באגורות ל- 1 קוט"ש לפי התעריף של חברת החשמל) ואז תחלקו את התוצאה ב- 100 (כדי לקבל את הכמות בשקלים במקום באגורות). התוצאה שקיבלתם זו העלות הממוצעת של טעינת הרכב החשמלי שלכם.

הנה דוגמא לחישוב עלות הטעינה: נגיד לדוגמא שאתם נוסעים בחודש 1,650 ק"מ בממוצע. אז יוצא שהרכב החשמלי שלכם צורך פחות או יותר 300 קוט"ש בחודש (1,650 ק"מ לחלק ל- 5.5). זה אומר שהמחיר החודשי לטעון את הרכב שלכם יהיה 151.98 ש"ח (הכפלנו 300 ב- 50.66 ואז חילקנו ב- 100).

בשורה התחתונה, עלות נסיעה של רכב חשמלי היא פחות או יותר בין 9 ל- 10 אגורות לקילומטר. כמובן, כל זאת כאשר מדובר על רכב משפחתי ואתם טוענים אותו בעמדה ביתית.

עלות טעינה ביתית לפי כמות נסיעה

כמובן שישנם הבדלים בין רכב לרכב, וטווח המחירים יכול להשתנות. אבל זה פחות או יותר הממוצע של מחיר טעינה לרכב חשמלי.

קילומטראז' שנתיעלות שנתיתעלות חודשית
15,0001,381 ש"ח115.1 ש"ח
20,0001,842 ש"ח153.5 ש"ח
25,0002,302 ש"ח191.8 ש"ח
30,0002,763 ש"ח230.2 ש"ח
35,0003,223 ש"ח268.6 ש"ח

אפשר להתרשם די בקלות שהמחירים של טעינת רכב חשמלי נמוכים משמעותית מאשר תדלוק של רכב בנזין או סולר. למעשה עלות ממוצעת לתדלוק של רכב בנזין היא בין 40 ל- 60 אגורות לקילומטר, מה שאומר שטעינת רכב חשמלי זולה פי 4 ואפילו פי 6 מאשר תדלוק רכב שנוסע על בנזין. 

אם לדוגמא הרכב בנזין שלכם עושה 15 קילומטר לליטר. העלות הממוצעת עומדת על 44 אגורות לקילומטר. 

במקרה שהרכב בנזין שלכם עושה 11 קילומטר לליטר (כמו הרבה מאוד רכבים משפחתיים), אז המחיר לקילומטר קופץ ל- 60 אגורות.

בשורה התחתונה אי אפשר בכלל להשוות בין המחירים של טעינת רכב חשמלי לתדלוק של רכב בנזין. וזה מבלי להתייחס לזיהום האוויר ברכב בנזין.

עלות טעינה בעמדה ציבורית

עלות הטעינה בעמדה ציבורית יקרה יותר מטעינה ביתית, וכמו כן אין כרגע פיקוח של המדינה על המחיר. לכן המחיר משתנה בין הספקים השונים שנותנים שירותי טעינה ציבורית (אפקון, סונול EVI, ג'ינרג'י ועוד).

בתחנות טעינה ציבוריות ניתן לטעון את הרכב בטעינת AC סטנדרטית, שזו המקבילה של הטעינה הביתית הרגילה. וכמו כן אפשר להטעין בטעינה מהירה DC.

מחיר של טעינת AC בעמדה ציבורית

המחיר של טעינת AC בתחנת טעינה ציבורית מתחיל מ- 75 אגורות לקוט"ש (kWh) ויכול להגיע גם ל- 1.20 שקל לקוט"ש. מדובר על עמדות טעינה עם הספק של עד 22 קילו וואט.

מחיר של טעינה מהירה DC בעמדה ציבורית

המחיר של טעינת DC בתחנת טעינה מהירה עומד על ממוצע של 2 ש"ח לקוט"ש (kWh), כאשר בחישוב מהיר זה יוצא 36 אגורות לקילומטר. מדובר על עמדות טעינה עם הספק של 50 קילו וואט ומעלה.

חסכונות נוספים של רכב חשמלי

בנוסף לחיסכון הגדול של עלויות הטעינה של רכב חשמלי בהשוואה לתדלוק של רכב בנזין (אשר עולה פי 4 ויותר) ישנם יתרונות נוספים שבעזרתם ניתן לחסוך עלויות.

עלויות תחזוקה

המבנה המכני של רכב חשמלי הוא פשוט בהרבה מרכב בנזין, והוא מכיל מעט מאוד מרכיבים, זו הסיבה לכך שהרכב סובל מהרבה פחות תקלות. 

רכב חשמלי בנוי בעיקר ממנוע קדמי ואחורי ומבטריה אשר מספקת את הכוח החשמלי למנועים. אי לכך, ישנן פחות תקלות ופחות צורך בתיקונים וטיפולים במוסך (אין מסננים, שמן, מים וכדומה).

אגרת רישוי

המדינה מספקת הטבות לרוכשים של רכבים חשמליים, וכיום אגרת רישוי לרכב חשמלי בישראל עולה בערך רבע מהמחיר של אגרת רישוי של רכב בנזין.

כמו כן כל הזמן ישנן הטבות נוספות גם מצד המדינה וגם מצד חברות פרטיות, כדי לעודד שימוש ברכבים חשמליים. אחת הסיבות לכך היא בגלל שמדובר על רכבים לא מזהמים שתורמים לשמירה על איכות הסביבה.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

סוגי עמדות טעינה