טעינת רכב חשמלי / בלוג / כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי

משך הטעינה של רכב חשמלי תלוי במספר גורמים כמו: קיבולת הבטריה, הספק אמצעי הטעינה (אשר נמדד בקילו וואט) וההספק המקסימלי שהממיר של הרכב החשמלי יכול לקבל. אז כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?

טווח זמן של טעינה מלאה מ- 0% ל- 100% באמצעות עמדת טעינה ביתית (AC) הוא בין 5 ל- 9 שעות, כאשר ברוב המקרים הטעינה מתבצעת במהלך הלילה. בעזרת טעינה מהירה (DC) ניתן להגיע תוך 20 דקות עד חצי שעה לטעינה של 80% מהסוללה (לאחר מכן קצב הטעינה יורד משמעותית).

במידה ואתם יכולים להשתמש בעמדת טעינה AC בבית או בעבודה, יהיה לכם יותר ממספיק זמן להגיע לטעינה מלאה באופן קבוע. אחרת, תהיו זקוקים להשתמש בעמדת טעינה ציבורית אשר נמצאת בסביבתכם.

כאשר בוחרים רכב חשמלי כדאי לבדוק 2 נקודות מרכזיות בקשר למהירות טעינת הרכב:

  1. לבדוק מהו ההספק של הממיר (onboard charger) של הרכב, כי הוא יכתיב את קצב הטעינה של הרכב.
  2. לוודא שהרכב בעל אפשרות לביצוע טעינת DC (טעינה מואצת) – כדי שלא תהיו מוגבלים, ותהיה לכם אפשרות לבצע גם סוג טעינה זה (למרות שהוא פחות נפוץ כיום בארץ).
סוג טעינהזמן לטעינה מלאהמתי כדאי להשתמש
שקע ביתי סטנדרטי20 שעות לטעינה של 160 ק"מ
40 שעות לטעינה של 320 ק"מ
– לא מומלץ להשתמש באופן קבוע
– טעינה קלה בזמן שאתם ישנים
עמדת טעינה סטנדרטית4 שעות לטעינה של 160 ק"מ
8 שעות לטעינה של 320 ק"מ
– בזמן שאתם ישנים
– במהלך יום העבודה
– תדלוק זריז בסביבה הקרובה
עמדת טעינה מהירהתלוי ברמת הכוח של המטען ושל דגם המכונית, באופן כללי יכול להגיע לטעינה של 80% בטריה בתוך חצי שעה או פחות.– עצירות קצרות בצד הדרך
– טיולים ונסיעות ארוכות

מהו טווח הנסיעה לשעה של טעינה

כמו שאתם יכולים לצפות, התשובה תלויה בסוג הטעינה שאתם משתמשים, וכמו כן גם לסוג הרכב שלכם. אבל באופן כללי אלו כמות הקילומטרים שאתם יכולים לצפות לאחר שעת טעינה:

  • שקע חשמל ביתי: בממוצע אתם יכולים לקבל 8 קילומטר לאחר שעה של טעינה בשקע ביתי 3 קילו וואט.
  • עמדת טעינה ביתית: טווח הנסיעה הממוצע של עמדת טעינה 7 קילו וואט הוא 40 קילומטר לאחר טעינה של שעה.
  • עמדת טעינה מהירה: בעזרת עמדת טעינה של 50 קילו וואט אפשר לקבל בממוצע 280 קילומטר לשעת טעינה. אבל כאן יש צורך בבטריה גדולה יחסית כדי להגיע לכך. כאשר עם סוללה קטנה יותר תקבלו טווח קטן ב- 20% בערך.

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    077-231-2000

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    גורמים שיכולים להשפיע על זמן הטעינה של רכב חשמלי

    זמני הטעינה של רכב חשמלי יכולים להשתנות עקב כמה וכמה גורמים: מקור החשמל, כמה כוח חשמלי הרכב שלכם מסוגל לקבל, הספק טעינה של הרכב החשמלי ועוד. הנה פירוט של כמה גורמים בולטים אשר משפיעים על זמני הטעינה:

    • גודל הסוללה של הרכב: גודל או הכוח הכולל של הסוללה נמדד בקילוואט שעה (קוט"ש). ככל שהסוללה גדולה יותר (כלומר ככל שהקוט"ש שלה גבוה יותר) ככה הרכב יוכל לנסוע למרחק גדול יותר, אבל גם יקח יותר זמן להגיע לטעינה מלאה.
    • מצב טעינת הסוללה: כמות הטעינה שישנה כבר בסוללה משפיעה רבות על זמן הטעינה הנותר. כאשר 80 האחוזים הראשונים מתמלאים במהירות רבה יותר מאשר ה- 20% הנותרים, זה משמעותי בעיקר כאשר מבצעים טעינה מהירה.
    • Onboard Charger: ה- onboard charger או ממיר בעברית, זהו הרכיב הפנימי של הרכב אשר שולט בעוצמת הטעינה. הוא ממיר את מתח החילופין מ- AC ל- DC וכך בעצם מאפשר לטעון את הסוללה של הרכב. זהו הרכבי הכי קריטי שיקבע את קצב הטעינה. כך לדוגמא גם אם מטעינים את הרכב בעזרת עמדת טעינה תלת פאזי שמספקת הספק של 22 קילו ואט. אם ההספק של הממיר של הרכב שלכם הוא 6.6 קילו ואט – אז קצב הטעינה יהיה מוגבל ל- 6.6 קילו ואט.
    התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

    זמני טעינה של רכב חשמלי: עמדת חד פאזי מול עמדת תלת פאזי

    למרות שאין הכרח במערכת תלת פאזי על מנת לטעון רכב חשמלי, במידה והיא קיימת או שיש אפשרות לבצע שדרוג למערכת החשמל הביתית, זמן הטעינה של הרכב מתקצר משמעותית. ישנן כיום עמדות טעינה תלת פאזי אשר יודעות גם לספק חד פאזי במקרה הצורך. ההספק של שקע חד פאזי הוא בין 3.6kW ל- 7kW, בעוד שהספק שקע תלת פאזי הוא בין 7kW ל- 22kW.

    לצורך חישוב זמן הטעינה של רכב מ- 0 ל- 100% יש להשתמש בנוסחה הבאה: כמות פאזות X עוצמת הזרם X המתח (230V) = הספק.

    אם נחלק את גודל הבטריה שברכב בהספק נקבל את כמות הזמן המקסימלית שיקח לטעון את הרכב שלכם, לדוגמה כאשר טוענים רכב טסלה 50KWh:

    • בשקע חד פאזי בעוצמת זרם 16 אמפר ניתן לספק 3.7KW = זמן טעינה של כ- 13.5 שעות.
    • בשקע תלת פאזי בעוצמת זרם 16 אמפר ניתן לספק 11KW = זמן טעינה של כ- 4.5 שעות.

    טעינת רכב חשמלי דרך שקע חשמל ביתי

    כאשר טוענים רכב חשמלי בעזרת שקע החשמל הסטנדרטי שנמצא בכל בית, לרוב יקח המון שעות כדי להגיע לטעינה מספקת. לרכבים חשמליים עם סוללה גדולה יחסית הטעינה יכולה גם לקחת יותר מ- 24 שעות, אפילו אם הסוללה לא התרוקנה לגמרי ורק צריך לבצע השלמת טעינה. זו טעינה שעובדת על 3 קילו וואט בלבד, ולכן הקצב הוא איטי במיוחד.

    אפילו למכונית עם סוללה "צנועה" יחסית כמו הניסאן ליף שהיא בעלת סוללת 40 קוט"ש, יקח קרוב ל- 12 שעות להגיע לטעינה מלאה. לרוב מקבלים חיבור לשקע ביתית כאשר רוכשים את המכונית, אבל המגמה היא גדילה של הסוללות, ולכן היצרנים ממליצים להשתמש בדרך זו כאופציה אחרונה.

    כמו כן חשוב להבין שסוג טעינה זה מעמיס רבות על מערכת החשמל הכוללת של הבית, ויכול לגרום גם לתקלות במקרה והמערכת לא ערוכה להתמודד עם עומסים כאלו.

    עמדת טעינה AC לרכב חשמלי

    זו למעשה הדרך הנפוצה ביותר לטעון את הרכב החשמלי שלכם. בין אם יש לכם עמדת טעינה בבית או עמדת טעינה בבית משותף, אתם יכולים להגיע לטעינה מלאה תוך שעות בודדות. עמדת טעינה לרוב עובדת על 7 קילו וואט או 22 קילו וואט, ולכן היא מהירה הרבה יותר מטעינה דרך שקע החשמל הביתי.

    אם אנחנו משתמשים בעמדת טעינה 7 קילו וואט שזו העמדה הביתית הנפוצה, אז כדי להגיע לטעינה מלאה של ניסאן ליף עם סוללה של 40 קוט"ש, יקח פחות או יותר 6 שעות. כאשר להטעין טסלה עם סוללה 75 קוט"ש יקח באזור ה- 12 שעות.

    עמדה של 22 קילו וואט דורשת אספקת חשמל תלת פאזי, משמע שנדיר למצוא כאלו בבתים פרטיים ומשתמשים בהן לרוב בעמדות טעינה ציבוריות.

    טעינה מהירה DC

    על הנייר זו הדרך המהירה ביותר לטעון רכב חשמלי, כאשר ישנן עמדות אשר מסוגלות לטעון את הסוללה תוך 20 דקות. אלו עמדות חזקות אשר עובדות על 50 קילו וואט וישנן כאלו שמגיעות גם ל- 350 קילו וואט, אפשר למצוא עמדות כאלו בתחנות טעינה ציבוריות.

    כמו כן כדי להשתמש בטעינה מהירה אתם צריכים לוודא שהרכב שלכם מסוגל להתמודד עם טעינה מסוג DC (זרם ישר). כדי לקבל טעינה יעילה דרוש לטעון עד 80% סוללה, משום שמעבר לנקודה זו הטעינה מאטה משמעותית כדי לשמור על בריאות הסוללה.

    כדי לקבל אמת מידה על זמן הטעינה, אם ניקח את הניסאן ליף ונטעין את סוללת ה- 40 קוט"ש שלה בעמדת טעינה מהירה של 50 קילו וואט, אפשר להגיע לטעינה של 80% תוך פחות משעה אחת. זה פחות או יותר אותו זמן שלוקח לטעון סוללת 75 קוט"ש של טסלה כאשר משתמשים בעמדת טעינה מהירה של 150 קילו וואט.

    אבל, קחו בחשבון שללא קשר לעוצמה של עמדת הטעינה, הרכב שלכם יוכל להיטען אך ורק בעוצמה שאליה מותאם המטען המובנה שלו. כך שניסאן ליף עם יכולת טעינה של 50 קילו וואט, תוכל לקבל זרם רק בעוצמה הזו, גם אם היא מחוברת לעמדת טעינה של 350 קילו וואט.

    אלמוג קינן

    כותב המאמר: אלמוג קינן

    כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

    עמדות טעינה לרכב חשמלי