דף הבית / בלוג / כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי

משך הטעינה של רכב חשמלי תלוי במספר גורמים כמו: קיבולת הבטריה, הספק אמצעי הטעינה (אשר נמדד בקילו וואט) וההספק אשר המטען הפנימי המובנה של הרכב החשמלי יכול לקבל. 

באופן כללי טעינה רגילה (AC) לוקחת כמה שעות, כאשר ברוב המקרים הטעינה מתבצעת במהלך הלילה. בעזרת טעינה מהירה (DC) ניתן להגיע תוך 20 דקות עד חצי שעה לטעינה של 80% מהסוללה (לאחר מכן קצב הטעינה יורד משמעותית).

במידה ואתם יכולים להשתמש בעמדת טעינה AC בבית או בעבודה, יהיה לכם יותר ממספיק זמן להגיע לטעינה מלאה באופן קבוע. אחרת, תהיו זקוקים להשתמש בעמדת טעינה ציבורית אשר נמצאת בסביבתכם.

סוג טעינהזמן לטעינה מלאהמתי כדאי להשתמש
שקע ביתי סטנדרטי20 שעות לטעינה של 160 ק"מ
40 שעות לטעינה של 320 ק"מ
– לא מומלץ להשתמש באופן קבוע
– טעינה קלה בזמן שאתם ישנים
עמדת טעינה סטנדרטית4 שעות לטעינה של 160 ק"מ
8 שעות לטעינה של 320 ק"מ
– בזמן שאתם ישנים
– במהלך יום העבודה
– תדלוק זריז בסביבה הקרובה
עמדת טעינה מהירהתלוי ברמת הכוח של המטען ושל דגם המכונית, באופן כללי יכול להגיע לטעינה של 80% בטריה בתוך חצי שעה או פחות.– עצירות קצרות בצד הדרך
– טיולים ונסיעות ארוכות

מהו טווח הנסיעה לשעה של טעינה

כמו שאתם יכולים לצפות, התשובה תלויה בסוג הטעינה שאתם משתמשים, וכמו כן גם לסוג הרכב שלכם. אבל באופן כללי אלו כמות הקילומטרים שאתם יכולים לצפות לאחר שעת טעינה:

  • שקע חשמל ביתי: בממוצע אתם יכולים לקבל 8 קילומטר לאחר שעה של טעינה בשקע ביתי 3 קילו וואט.
  • עמדת טעינה ביתית: טווח הנסיעה הממוצע של עמדת טעינה 7 קילו וואט הוא 40 קילומטר לאחר טעינה של שעה.
  • עמדת טעינה מהירה: בעזרת עמדת טעינה של 50 קילו וואט אפשר לקבל בממוצע 280 קילומטר לשעת טעינה. אבל כאן יש צורך בבטריה גדולה יחסית כדי להגיע לכך. כאשר עם סוללה קטנה יותר תקבלו טווח קטן ב- 20% בערך.

גורמים שיכולים להשפיע על זמן הטעינה

זמני הטעינה של רכב חשמלי יכולים להשתנות עקב כמה וכמה גורמים: מקור החשמל, כמה כוח חשמלי הרכב שלכם מסוגל לקבל ועוד. הנה פירוט של כמה גורמים בולטים אשר משפיעים על זמני הטעינה:

  • גודל הסוללה של הרכב: גודל או הכוח הכולל של הסוללה נמדד בקילוואט שעה (קוט"ש). ככל שהסוללה גדולה יותר (כלומר ככל שהקוט"ש שלה גבוה יותר) ככה הרכב יוכל לנסוע למרחק גדול יותר, אבל גם יקח יותר זמן להגיע לטעינה מלאה.
  • מצב טעינת הסוללה: כמות הטעינה שישנה כבר בסוללה משפיעה רבות על זמן הטעינה הנותר. כאשר 80 האחוזים הראשונים מתמלאים במהירות רבה יותר מאשר ה- 20% הנותרים, זה משמעותי בעיקר כאשר מבצעים טעינה מהירה.
  • מטען הרכב המובנה: כל רכב חשמלי מגיע עם מטען פנימי אשר דרכו מעבירים את הזרם החשמלי המגיע מעמדות הטעינה. לכן מהירות הטעינה תלויה רבות בקיבולת החשמל אותה המטען יכול לקבל.

טעינה דרך שקע חשמל ביתי

כאשר טוענים רכב חשמלי בעזרת שקע החשמל הסטנדרטי שנמצא בכל בית, לרוב יקח המון שעות כדי להגיע לטעינה מספקת. לרכבים חשמליים עם סוללה גדולה יחסית הטעינה יכולה גם לקחת יותר מ- 24 שעות, אפילו אם הסוללה לא התרוקנה לגמרי ורק צריך לבצע השלמת טעינה. זו טעינה שעובדת על 3 קילו וואט בלבד, ולכן הקצב הוא איטי במיוחד.

אפילו למכונית עם סוללה "צנועה" יחסית כמו הניסאן ליף שהיא בעלת סוללת 40 קוט"ש, יקח קרוב ל- 12 שעות להגיע לטעינה מלאה. לרוב מקבלים חיבור לשקע ביתית כאשר רוכשים את המכונית, אבל המגמה היא גדילה של הסוללות, ולכן היצרנים ממליצים להשתמש בדרך זו כאופציה אחרונה.

כמו כן חשוב להבין שסוג טעינה זה מעמיס רבות על מערכת החשמל הכוללת של הבית, ויכול לגרום גם לתקלות במקרה והמערכת לא ערוכה להתמודד עם עומסים כאלו.

עמדת טעינה AC לרכב חשמלי

זו למעשה הדרך הנפוצה ביותר לטעון את הרכב החשמלי שלכם. בין אם יש לכם עמדת טעינה בבית או במקום העבודה, אתם יכולים להגיע לטעינה מלאה תוך שעות בודדות. עמדת טעינה לרוב עובדת על 7 קילו וואט או 22 קילו וואט, ולכן היא מהירה הרבה יותר מטעינה דרך שקע החשמל הביתי.

אם אנחנו משתמשים בעמדת טעינה 7 קילו וואט שזו העמדה הביתית הנפוצה, אז כדי להגיע לטעינה מלאה של ניסאן ליף עם סוללה של 40 קוט"ש, יקח פחות או יותר 6 שעות. כאשר להטעין טסלה עם סוללה 75 קוט"ש יקח באזור ה- 12 שעות.

עמדה של 22 קילו וואט דורשת אספקת חשמל תלת פאזי, משמע שנדיר למצוא כאלו בבתים פרטיים ומשתמשים בהן לרוב בעמדות טעינה ציבוריות.

טעינה מהירה DC

על הנייר זו הדרך המהירה ביותר לטעון רכב חשמלי, כאשר ישנן עמדות אשר מסוגלות לטעון את הסוללה תוך 20 דקות. אלו עמדות חזקות אשר עובדות על 50 קילו וואט וישנן כאלו שמגיעות גם ל- 350 קילו וואט, אפשר למצוא עמדות כאלו בתחנות טעינה ציבוריות.

כמו כן כדי להשתמש בטעינה מהירה אתם צריכים לוודא שהרכב שלכם מסוגל להתמודד עם טעינה מסוג DC (זרם ישר). כדי לקבל טעינה יעילה דרוש לטעון עד 80% סוללה, משום שמעבר לנקודה זו הטעינה מאטה משמעותית כדי לשמור על בריאות הסוללה.

כדי לקבל אמת מידה על זמן הטעינה, אם ניקח את הניסאן ליף ונטעין את סוללת ה- 40 קוט"ש שלה בעמדת טעינה מהירה של 50 קילו וואט, אפשר להגיע לטעינה של 80% תוך פחות משעה אחת. זה פחות או יותר אותו זמן שלוקח לטעון סוללת 75 קוט"ש של טסלה כאשר משתמשים בעמדת טעינה מהירה של 150 קילו וואט.

אבל, קחו בחשבון שללא קשר לעוצמה של עמדת הטעינה, הרכב שלכם יוכל להיטען אך ורק בעוצמה שאליה מותאם המטען המובנה שלו. כך שניסאן ליף עם יכולת טעינה של 50 קילו וואט, תוכל לקבל זרם רק בעוצמה הזו, גם אם היא מחוברת לעמדת טעינה של 350 קילו וואט.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

סוגי עמדות טעינה