עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין משותף

כאשר אתם מעוניינים להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין שלכם, ישנן שתי נקודות מרכזיות שצריך לטפל בהן: קרקע וחשמל.

קרקע: של מי הקרקע שבה הרכב שלכם חונה?

במקרה שמדובר בחניה פרטית שלכם, כלומר החניה רשומה על שמכם בטאבו, אז אין שום בעיה. מותר לכם להתקין על הקרקע שנמצאת בבעלותכם עמדת טעינה ללא צורך באישור מיוחד.

במקרה שהקרקע משותפת, כלומר מקום החניה אינו רשום על שמכם בטאבו, אז דרוש אישור של הדיירים להתקין את עמדת הטעינה. במדינת ישראל ורשות המקרקעין החוק מגדיר במדויק כיצד יש לנהוג במקרה של רכוש משותף.

ברוב המקרים אין שום בעיה להשיג את אישור הדיירים ו/או ועד הבית. משום שעמדת טעינה חשמלית מגיעה עם יתרונות רבים שיכולים לעזור לכל דיירי הבניין. יותר מכך, עמדות טעינה חשמליות הן מוצר מבוקש והן יכולות להעלות את הביקוש של הבניין, וכמו כן גם הדיירים האחרים במוקדם או במאוחר יעברו לרכב חשמלי, כך שזה יכול לשמש גם אותם בהמשך.

כמובן שגם החברות אשר מספקות עמדות טעינה לבניין בעלות נסיון בנושא, והן מספקות ומסייעות בהתנהלות מול ועד הבית ודיירי הבניין.

חשמל: איך מודדים את כמות השימוש?

לאחר שהסדרתם את נושא הקרקע מגיע השלב שבו צריך להתחבר למקור אספקת חשמל. כאשר מדובר בבניין משותף ישנן שתי אפשרויות: 

  1. חיבור לאספקת החשמל של בעל הרכב: לעתים ישנה אפשרות להתחבר ישירות לאספקת החשמל הפרטית של בעל הרכב החשמלי, כלומר להעביר כבל טעינה ממערכת החשמל של הדירה לעבר עמדת הטעינה. במידה וזה אפשרי, זו יכולה להיות אופציה מצוינת משום שהיא אינה דורשת אישור של שאר הדיירים. כמו כן אין צורך לעקוב אחר כמות הצריכה, משום שבכל מקרה חשבון החשמל מגיע ישירות לבעל הרכב.
  2. חיבור לאספקת החשמל הראשית של הבניין: במקרה שאין אפשרות להתחבר לחשמל הפרטי, משום שהדירה נמצאת במיקום מרוחק מדי מחניית הרכב, אז יש צורך להתחבר למערכת החשמל של הבניין. במקרה שכזה יש צורך להגיע להסכם עם ועד הבית או החברה שמנהלת את הבניין, ולקבוע כיצד לחייב את בעל הרכב על כמות החשמל שעמדת הטעינה צורכת. כדי לבצע מעקב אחר כמות החשמל אפשר לעשות זאת בעזרת עמדת טעינה עם ניטור מובנה, או שאפשר להתקין לעמדת הטעינה שקע טעינה משלה עם מונה נפרד.

הבית הוא המקום הנוח ביותר לטעון את הרכב החשמלי שלכם, פשוט חברו אותו כאשר אתם מגיעים הביתה ובבוקר הרכב שלכם טעון במלואו ומוכן לנסיעה. התקנה של עמדת טעינה ביתית לאנשים שמתגוררים בבית פרטי, היא פשוטה יחסית. פשוט בוחרים את המיקום האופטימלי לעמדה וזה הכל פחות או יותר. כאשר מדובר באנשים אשר גרים בדירה בבית או בניין משותף, התקנת עמדת טעינה נהיית מורכבת יותר.

הכנתי בשבילכם כמה טיפים שימושיים שיכולים לעזור לכם בתהליך מול ועד הבית או חברת ניהול הבניין ולהפוך אותו לפשוט בהרבה. כך שיהיה לכם קל לקבל אישור מועד הבית והדיירים בבניין שלכם, להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי.

צרו קשר עם ועד הבית מוקדם ככל הניתן

גם אם יש לכם חניה של הבניין ששמורה לכם, מערכת אספקת החשמל והתשתיות של הבניין לא נמצאים בבעלותכם. כדי להתקין עמדת טעינה ביתית בבניין, ככל הנראה יהיה צורך להעביר כבלים בקירות משותפים ולהשתמש באספקת החשמל המרכזית של הבניין.

ועד הבית יכול לדרוש ממכם להביא בקשה רשמית לביצוע השינויים, כדי שיוכל לבדוק ולהתייעץ עם בעלי מקצוע כיצד נכון לבצע את השינויים הנדרשים. הועד יכול להתייעץ עם ארכיטקט או מתכנן כדי שהתהליך לא יפגע באיכות החיים של שאר הדיירים בבניין. ככל שתפנו לועד הבית מוקדם יותר ועם תוכנית מסודרת, כך יהיה קל יותר לקבל אישור ולקדם את התהליך.

שאלו את השכנים שלכם

בדקו עם השכנים שלכם מי מהם גם מתעניין לגבי רכישת רכב חשמלי. הרבה יותר קל לקבל אישור מועד הבית, כאשר ישנם הרבה אנשים המעוניינים לבצע את השינוי. גישה נוחה לטעינה חשמלית בניין מגדילה משמעותית את הסבירות שאנשים נוספים יבחרו לרכוש רכב חשמלי.

אפשר גם להסביר לועד הבית שהתקנה של עמדות טעינה לרכבים חשמליים יכולה להעלות את הביקוש של דיירים נוספים לעבור להתגורר בבניין, ולהעלות את הערך שלו.

הציעו תוכנית הוגנת ומשכנעת

כאשר אתם עובדים על ההצעה שלכם לועד הבית, תהיו מוכנים שיעלו להם ספקות מסוימים ותכינו תשובה מבעוד מועד. אני מתרשם שרוב השאלות של ועדי בית מתרכזים לשני נושאים מרכזיים: עלות וביקוש.

עלות: מי הולך לשלם על זה

התשובה הקצרה לכך היא: אתם. אם אתם מעוניינים להתקין עמדת טעינה בחניה השמורה שלכם, אתם אמורים לשלם על כל ההוצאות של ההתקנה ושל החשמל שהעמדה תצרוך. למרבה המזל, כאשר אתם מתקינים עמדת טעינה, אתם מעלים את ערך הבניין ומעלים את הסבירות שדיירים נוספים יתקינו עמדות טעינה.

כאשר מחברים עמדת טעינה לאספקת החשמל הראשית של הבניין, יש למונה החשמל המובנה של עמדת הטעינה חשיבות רבה. חשוב לוודא שאתם מתקינים עמדה אשר יכולה לעקוב אחר כמות החשמל שאתם צורכים וכך תוכלו להתקזז עם דיירי הבניין בעלויות הפרטיות שלכם. כמובן שזה דורש אישור של הדיירים, ובכך שתציגו להם כיצד ניתן לעקוב אחר הוצאות החשמל, תקלו על תהליך השכנוע באופן משמעותי.

ביקוש: האם שאר הדיירים גם הולכים לעשות כמוכם

לאחר שאנשים יראו את עמדת הטעינה לרכב החשמלי שלכם, סביר להניח שהם ישקלו אם כדאי להם גם לבצע את המעבר לרכב חשמלי. אי לכך גם הם יהיו צריכים להתקין עמדת טעינה ביתית בבניין המשותף. במקרה כזה ועד הבית צריך לקחת בחשבון שלא כל בניין בעל תשתית אספקת חשמל חזקה מספיק כדי שכל הדיירים יוכלו להתקין תחנות טעינה.

ביצוע מודל טעינה משותף

אם אתם מתרשמים שיהיה קשה לקבל בבניין שלכם אישור לעמדות טעינה פרטיות לכל דייר בנפרד, אתם יכולים להציע מודל שיתופי. ועד הבית יכול להשתכנע יותר בקלות למודל כזה, אשר דואג באופן כללי לכלל דיירי הבניין. 

למרות שזה לא אידיאלי לחלוק עמדת טעינה לרכב חשמלי, בייחוד משום שסביר להניח שכולם ירצו להטעין באותו זמן (במהלך הלילה). 

לסיכום, התקנה של עמדת טעינה בבניין משותף יכולה להיות מאתגרת, אבל היא לגמרי אפשרית. ולחלוטין שווה שיהיה לכם את היכולת לטעון את הרכב החשמלי שלכם בבית. 

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

סוגי עמדות טעינה