התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

התקנת עמדות טעינה לבתים משותפים יכולה להיות אתגר לא קטן. עקב הצמיחה הנוכחית בשוק הרכבים החשמליים, אחת השאלות הבולטות הנשאלות מדיי יום היא בנוגע להתקנה של עמדת טעינה בבית משותף. מהו התהליך המתבצע בעת התקנה של עמדות טעינה בבתים משותפים ואיך בדיוק גורמים לזה לקרות.

הכנתי בשבילכם כמה טיפים שימושיים לגבי טעינת רכב חשמלי בבניין משותף שיכולים לעזור לכם בתהליך מול ועד הבית או חברת ניהול הבניין ולהפוך אותו לפשוט בהרבה. כך שיהיה לכם קל לקבל אישור מועד הבית והדיירים בבניין שלכם, להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי.

YouTube video

עלות התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

המחיר של התקנת עמדת טעינה בבניין משותף לרכב חשמלי נע בין 2,500 ל- 6,000 ש"ח. כאשר מדובר על התקנה של עמדת טעינה בבית פרטי או במקרים חריגים בהם מדובר במרחק של כ- 4 מטרים בלבד בין עמדת ההתקנה ללוח החשמל, המחיר יהיה נמוך יותר וינוע סביב ה- 2,000 ש"ח בלבד.

ברוב המקרים כאשר מדובר בבניין משותף, החנייה אינה קרובה ללוח החשמל, גם במקרה בו מדובר בחיבור ישיר אל לוח החשמל המשותף.

לרוב יהיה צורך להעביר כבלים לאורך הבניין, כאשר על כל מטר של קו חשמל תשלמו בין 50-200 ש"ח, בהתאם לעובי ותוואי הכבל, כמו כן אופן העברת הכבל ישפיע גם כן על עלות ההתקנה, מאחר וחציבה ברצפות או בקיר תייקר משמעותית את העבודה לעומת הסתרת החוטים בתעלת פלסטיק בלבד. 

במידה ונדרשים שינויים והתאמות בתשתית החשמל של הבניין, המחיר עלול להתייקר בעלות נוספת של בין 2,000 ל- 5,000 ש"ח בהתאם לכמות וסוג השינויים הנדרשים. 

שמעת על עמדת הטעינה שמשגעת את המדינה?!
לחצו כאן לפרטים נוספים!
YouTube video

הערכת מחיר מדוייקת כמעט ואינה אפשרית ללא ביצוע סיור מקדים והבנה של האזור בו יש לבצע את ההתקנה, המרחק בין העמדה ללוח החשמל, תשתית החשמל הקיימת וגורמים נוספים שעלולים להשפיע על אופן העבודה של החשמלאי. 

לרוב מתקין מוסמך יבצע סקירה במקום ההתקנה, ולאחר מכן יתן לכם הצעת מחיר מדויקת. לרוב המחיר של סקירה על ידי חשמלאי מוסמך הוא 500 ש"ח‏.

    להצעת מחיר על עמדת טעינה לרכב חשמלי השאירו פרטים או התקשרו:
    077-804-5600

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    התקנת עמדת טעינה בבניין משותף

    מבחינת התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, במדינת ישראל פועלים לפי חוק המקרקעין אשר מגדיר את החוקים לגבי רכוש משותף. במידה והחניה היא רכוש שלכם ורשומה על שמכם בטאבו, אז היא לא נחשבת רכוש משותף ואתם יכולים להתקין בה את עמדת הטעינה.

    במידה והקרקע היא רכוש משותף והחניה אינה רשומה על שמכם בטאבו, אז צריך לבקש את רשות הדיירים כדי להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי. כאשר אתם מעוניינים להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין שלכם, ישנן שתי נקודות מרכזיות שצריך לטפל בהן: קרקע וחשמל.

    קרקע: של מי הקרקע שבה הרכב שלכם חונה?

    במקרה שמדובר בחניה פרטית שלכם, כלומר החניה רשומה על שמכם בטאבו, אז אין שום בעיה. מותר לכם להתקין על הקרקע שנמצאת בבעלותכם עמדת טעינה פרטית ללא צורך באישור מיוחד.

    במקרה שהקרקע משותפת, כלומר מקום החניה אינו רשום על שמכם בטאבו, אז דרוש אישור של הדיירים להתקין את עמדת הטעינה. במדינת ישראל ורשות המקרקעין החוק מגדיר במדויק כיצד יש לנהוג במקרה של רכוש משותף.

    ברוב המקרים אין שום בעיה להשיג את אישור הדיירים ו/או ועד הבית. משום שעמדת טעינה חשמלית מגיעה עם יתרונות רבים שיכולים לעזור לכל דיירי הבניין. יותר מכך, עמדות טעינה חשמליות הן מוצר מבוקש והן יכולות להעלות את הביקוש של הבניין, וכמו כן גם הדיירים האחרים במוקדם או במאוחר יעברו לרכב חשמלי, כך שזה יכול לשמש גם אותם בהמשך.

    שמעת על עמדת הטעינה שמשגעת את המדינה?!
    לחצו כאן לפרטים נוספים!
    YouTube video

    חשמל: איך מודדים את כמות השימוש?

    לאחר שהסדרתם את נושא הקרקע מגיע השלב שבו צריך להתחבר למקור אספקת חשמל. כאשר מדובר בבית משותף ישנן כמה אפשרויות: 

    1. חיבור לאספקת החשמל של בעל הרכב: לעתים ישנה אפשרות להתחבר ישירות לאספקת החשמל הפרטית של בעל הרכב החשמלי, כלומר להעביר כבל טעינה ממערכת החשמל של הדירה לעבר עמדת הטעינה. במידה וזה אפשרי, זו יכולה להיות אופציה מצוינת משום שהיא אינה דורשת אישור של שאר הדיירים. כמו כן אין צורך לעקוב אחר כמות הצריכה, משום שבכל מקרה חשבון החשמל מגיע ישירות לבעל הרכב.
    2. חיבור לאספקת החשמל הראשית של הבניין: במקרה שאין אפשרות להתחבר לחשמל הפרטי, משום שהדירה נמצאת במיקום מרוחק מדי מחניית הרכב, אז יש צורך להתחבר למערכת החשמל של הבניין. במקרה שכזה יש צורך להגיע להסכם עם ועד הבית או החברה שמנהלת את הבניין, ולקבוע כיצד לחייב את בעל הרכב על כמות החשמל שעמדת הטעינה צורכת. כדי לבצע מעקב אחר כמות החשמל אפשר לעשות זאת בעזרת עמדת טעינה עם ניטור מובנה, או שאפשר להתקין לעמדת הטעינה שקע טעינה משלה עם מונה נפרד.
    3. חיבור מונה נפרד מאספקת החשמל של הבניין: לאחרונה רשות החשמל העבירה הנחיה שבה ניתן לשלוח חשמל מהמונה הפרטי של הדירה שנמצא בארון החשמל הראשי של הבניין (שממוקם לרוב בחניון). כך לא צריך לקבל אישור של ועד הבית וגם אין צורך להעביר כבל חשמל מהדירה ועד לחניית הרכב. בנוסף, אין את הפעולה של התקזזות על עלויות החשמל מול ועד הבית, משום שהחשמל של עמדת הטעינה מחובר ישירות למונה הפרטי של הדייר.

      להצעת מחיר על עמדת טעינה לרכב חשמלי השאירו פרטים או התקשרו:
      077-804-5600

      בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

      כמובן שגם החברות אשר מספקות עמדות טעינה לבית משותף בעלות נסיון בנושא, והן מספקות ומסייעות בהתנהלות מול ועד הבית ודיירי הבניין. כמו כן הנוהל של התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, צפוי לפתור הרבה מחלוקות בנושא.

      YouTube video

      איך מתקינים עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

      כאשר מדובר על התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים, ישנם מספר דברים חשובים שיש לקחת בחשבון לפני ההתקנה:

      1. תחילה קבעו פגישה משותפת עם נציגות הוועד ובעלי הדירות בבניין על מנת להשיג אישור להתחברות אל לוח החשמל המשותף. פעלו לפי נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים, במקרה ואתם מעוניינים להציע פתרון משותף עבור כלל הדיירים המחזיקים או העתידים להחליף את רכבם ברכב חשמלי, בדקו האם קיים עניין בביצוע התקנה של מספר עמדות טעינה משותפות.
      2. אחרי שעברתם את כל הקשיים וקיבלתם את האישור הנדרש מוועד הבניין כדי להתקין את עמדת הטעינה,  השלב הבא הוא לרכוש את העמדה, חלק מהחברות מספקות שירות התקנה המבוצע על ידי חשמלאי מוסמך מטעם החברה, במקרים אחדים תדרשו להזמין חשמלאי באופן פרטי על מנת שיתקין אותה. 
      3. תאמו סיור שטח של חשמלאי מוסמך פרטי או מטעם החברה שבחרתם לצורך רכישת עמדת ההתקנה, וודאו מהן האפשרויות הקיימות להתקנה ואת ההתאמות הנדרשות במידת הצורך. ייתכן ותגלו כי מדובר בעבודת חשמל מסובכת, בעיקר באופן ההתקנה. אם אתם רוצים לחבר את העמדה לחשמל הפרטי שלכם, יש למתוח קו חשמל ארוך במיוחד, שידרוש משאבים ועבודה רבה, לעומת זאת  מתיחת קו חשמלי בין עמדת הטעינה אל לוח החשמל המשותף בחדר המדרגות ידרוש עבודה מועטה יותר.
      4. הסבירו בפני נציגות הוועד והדיירים בבניין את מגוון האפשרויות העומדות בפניכם לצורך הכנת התשתית והתקנה של עמדות טעינה. וודאו כי כל האופציות הבאות כלולות:
      • עמדות טעינה לשימוש כלל הדיירים
      • התקנת מערכת ניהול עומסים אשר תוודא חלוקה נכונה של הספק חשמל בין העמדות
      • אופן ההתחשבנות הכספית
      • מעקב אחר שימוש וצריכת החשמל של כל דייר
      • בחירת פרוטוקול השירות (טעינה חכמה, טעינה פשוטה וכו׳)
      1. קבלו הצעת מחיר מהחברה בנוגע להתקנה
      2. קבלו אישור רשמי מהוועד לצורך תחילת ההתקנה
      3. בשלב ההתקנה, החשמלאי יוסיף מפסק חדש ללוח החשמל הפרטי שלכם או אל הלוח המשותף של הבניין, ממנו הוא ימשוך קו חשמלי עד החניה בה מותקנת עמדת הטעינה. ייתכן שעבודה זו תדרוש התאמות נוספות כמו עבודות חציבה, שדרוג מערכת החשמל וכו׳. עבודות אלה יסתכמו בזמן התקנה ארוך יותר ובעלויות התקנה גבוהות יותר. החשמלאי יבצע התקנה לפי ההנחיות בנושא עמדת טעינה לרכב חשמלי.

      אחד הגורמים המשפיעים ביותר על התקנת עמדת טעינה בבית משותף הוא מצב מערכת החשמל הקיימת בבניין. רוב הסיכויים כי בבניינים ישנים ידרשו לבצע הכנה לעמדת טעינה לרכב חשמלי והתאמות רבות, על מנת להעלות את הספק החשמל לרמה הנדרשת ולאפשר טעינה חשמלית של רכבים.

      הוספת ארון חשמל מרכזי נוסף לבניין

      YouTube video

      במקרים מסוימים כאשר רוצים להוסיף ארון חשמל מרכזי נוסף שיהיה בסביבת החניון המשותף, צריך ליצור קשר עם חברת החשמל ולהסביר להם שאתם מעוניינים להוסיף ארון חשמל חיצוני לבניין המשותף.

      חברת החשמל תתאם איתכם תאריך בו הם ישלחו סוקר, הסוקר של חברת החשמל יבדוק את השטח ויגיד האם ואיפה בדיוק מותר למקם את ארון החשמל החדש. העלות של הזמנת סוקר משתנה לפי חברת החשמל אבל כיום היא בסביבות ה- 600 שקל.

      שמעת על עמדת הטעינה שמשגעת את המדינה?!
      לחצו כאן לפרטים נוספים!
      YouTube video

      ביום שהסוקר מגיע מומלץ לתאם גם עם מתקין עמדות הטעינה שיהיה גם הוא נוכח, וכך יוכל לתאם ביחד עם הסוקר של חברת החשמל כיצד בדיוק לבנות את תשתית החשמל של הבית המשותף. לאחר אישור הסוקר חברת החשמל צריכה להוציא לכם רישיון על ארון החשמל החיצוני, כאן מדובר בעלות לא קטנה של כמה אלפי שקלים שצריך לשלם לחברת החשמל.

      נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים
      עמדת טעינה בחניון של בית משותף

      הכנה לעמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

      במקרה בו מדובר על התחברות אל לוח החשמל המשותף של הבניין עבור התקנה של עמדת טעינה פרטית, יש לעמוד במספר תנאים לצורך כך:

      1. בדיקת ההספק – תחילה יש לבדוק האם ההספק החשמלי המשותף של הבניין יכול להכיל מספר עמדות טעינה ולא רק אחת. מאחר ובאופן טבעי דיירים נוספים ירצו להתקין עמדות טעינה בעתיד. במידה וההספק החשמלי קטן מדי, לא ניתן יהיה להתחבר לחשמל המשותף מבלי לקבל את אישור וועד הבניין.  וועד הבניין יגיע להחלטה משותפת בעניין, ברוב המקרים הוועד יציע פתרונות של שדרוג מערכת החשמל בבניין לקראת הכנת הבניין למעבר לתחבורה חשמלית ויקבע את אופן חלוקת העלות הכלכלית בין הדיירים. 
      2. מונה נפרד – אם ההספק החשמלי בבניין גבוה מספיק, יש צורך להתקין מונה חשמלי נפרד לעמדת הטעינה שלכם על מנת לנטר ולעקוב אחר השימוש שלכם ולאחר מכן להתקזז בעלויות מול שאר דיירי הבניין.
      3. שמירה על הרכוש המשותף – עליכם לוודא כי אופן החיבור לא יפגע ברכוש המשותף ובחזות הבניין, על ההתקנה להתבצע באופן נאות אשר אינו פוגע או מפריע לשאר הדיירים להשתמש ברכוש המשותף. 
      YouTube video

      צרו קשר עם ועד הבית מוקדם ככל הניתן

      גם אם יש לכם חניה של הבניין ששמורה לכם, מערכת אספקת החשמל והתשתיות של הבניין לא נמצאים בבעלותכם. כדי להתקין עמדת טעינה ביתית בבית משותף, ככל הנראה יהיה צורך להעביר כבלים בקירות משותפים ולהשתמש באספקת החשמל המרכזית של הבניין.

      ועד הבית יכול לדרוש ממכם להביא בקשה רשמית לביצוע השינויים, כדי שיוכל לבדוק ולהתייעץ עם בעלי מקצוע כיצד נכון לבצע את השינויים הנדרשים. הועד יכול להתייעץ עם ארכיטקט או מתכנן כדי שהתהליך לא יפגע באיכות החיים של שאר הדיירים בבניין. ככל שתפנו לועד הבית מוקדם יותר ועם תוכנית מסודרת, כך יהיה קל יותר לקבל אישור ולקדם את התהליך.

        להצעת מחיר על עמדת טעינה לרכב חשמלי השאירו פרטים או התקשרו:
        077-804-5600

        בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

        שאלו את השכנים לגבי עמדת טעינה בבית משותף

        בדקו עם השכנים שלכם מי מהם גם מתעניין לגבי רכישת רכב חשמלי. הרבה יותר קל לקבל אישור מועד הבית, כאשר ישנם הרבה אנשים המעוניינים לבצע את השינוי. גישה נוחה לטעינה חשמלית בבתים משותפים מגדילה משמעותית את הסבירות שאנשים נוספים יבחרו לרכוש רכב חשמלי.

        אפשר גם להסביר לועד הבית שהתקנה של עמדות טעינה לרכבים חשמליים יכולה להעלות את הביקוש של דיירים נוספים לעבור להתגורר בבניין, ולהעלות את הערך שלו. חניון תת קרקעי עם עמדות טעינה הוא נכס לא קטן לכל בניין.

        הציעו תוכנית הוגנת ומשכנעת להתקנת עמדת טעינה

        כאשר אתם עובדים על ההצעה שלכם לועד הבית, תהיו מוכנים שיעלו להם ספקות מסוימים ותכינו תשובה מבעוד מועד. אני מתרשם שרוב השאלות של ועדי בית מתרכזים לשני נושאים מרכזיים: עלות וביקוש.

        YouTube video

        מי הולך לשלם על עמדת הטעינה בבית משותף

        התשובה הקצרה לכך היא: אתם. אם אתם מעוניינים להתקין עמדת טעינה בחניה השמורה שלכם, אתם אמורים לשלם על כל ההוצאות של ההתקנה ושל החשמל שהעמדה תצרוך. למרבה המזל, כאשר אתם מתקינים עמדת טעינה, אתם מעלים את ערך הבניין ומעלים את הסבירות שדיירים נוספים יתקינו עמדות טעינה.

        כאשר מחברים עמדת טעינה לאספקת החשמל הראשית של הבניין, יש למונה החשמל המובנה של עמדת הטעינה חשיבות רבה. חשוב לוודא שאתם מתקינים עמדת טעינה לפי ההנחיות בנושא אשר יכולה לעקוב אחר כמות החשמל שאתם צורכים וכך תוכלו להתקזז עם דיירי הבניין בעלויות הפרטיות שלכם. כמובן שזה דורש אישור של הדיירים, ובכך שתציגו להם כיצד ניתן לעקוב אחר הוצאות החשמל, תקלו על תהליך השכנוע באופן משמעותי.

        ביקוש: האם שאר הדיירים גם הולכים לעבור לרכבים חשמליים

        לאחר שאנשים יראו את עמדת הטעינה לרכב החשמלי שלכם, סביר להניח שהם ישקלו אם כדאי להם גם לבצע את המעבר לרכב חשמלי. אי לכך גם הם יהיו צריכים להתקין עמדת טעינה בבית המשותף. במקרה כזה ועד הבית צריך לקחת בחשבון שלא כל בניין בעל תשתית אספקת חשמל חזקה מספיק כדי שכל הדיירים יוכלו להתקין תחנות טעינה.

        ביצוע מודל טעינה משותף

        אם אתם מתרשמים שיהיה קשה לקבל בבניין שלכם אישור לעמדות טעינה פרטיות לכל דייר בנפרד, אתם יכולים להציע מודל שיתופי. ועד הבית יכול להשתכנע יותר בקלות למודל כזה, אשר דואג באופן כללי לכלל דיירי הבניין. 

        למרות שזה לא אידיאלי לחלוק עמדת טעינה לרכב חשמלי, בייחוד משום שסביר להניח שכולם ירצו להטעין באותו זמן (במהלך הלילה). 

        לסיכום, התקנה של עמדת טעינה בבית משותף יכולה להיות מאתגרת, אבל היא לגמרי אפשרית. ולחלוטין שווה שיהיה לכם את היכולת לטעון את הרכב החשמלי שלכם בבית.

        עמדת טעינה מנוהלת לבית משותף

        YouTube video

        בבתים משותפים בהרבה מקרים צריך מערכת ניהול אנרגיה – מערכת טעינה משותפת שתנהל את הצריכה של החשמל. כך כאשר מתווסף משתמש נוסף עם עמדת טעינה משלו, מצרפים אותו למערכת ואז החלוקה של האנרגיה מתחלקת בהתאם. כל זאת כדי להקטין את העומס ממערכת החשמל של הבניין.

        במידה ויש עומס גדול מדי על מערכת החשמל של הבית המשותף (לדוגמא: הרבה רכבים מטעינים באותו הזמן כאשר הם חוזרים מהעבודה), יש צורך לפתוח קו חשמל נוסף מול חברת החשמל. נותן השירות של עמדות הטעינה יכול לדאוג לכך. אבל במקרים רבים עמדת טעינה מנוהלת תדאג לכך שלא תהיו צריכים להוסיף קווי חשמל שיכולים לייקר את התהליך.

        עמדות הטעינה החכמות פועלות גם כעמדות טעינה מנטרות, כלומר הן עוקבות ומנטרות אחר זמן הטעינה. במידה ומדובר בעמדת טעינה חכמה ומתקדמת ניתן לנטר את פעילות הטעינה של כל אחד מהמשתמשים השונים ואף לבצע תשלום אישי עבור כל אחד מהם ישירות דרך המערכת המקושרת לחשבון הוועד בבניין, אשר לרוב יתקזז מאוחר יותר מול חברת ההתקנה במועד החיוב. 

        במקרים בהם העמדה משמשת דייר אחד בלבד, עמדה מנטרת היא פתרון נהדר במיוחד כאשר החיבור של העמדה מתבצע ישירות ללוח החשמל המשותף של הבניין. אופציית הניטור תאפשר לוועד ולדייר להפריד את עלויות הטעינה משאר השימושים המשותפים של דיירי הבניין.

          להצעת מחיר על עמדת טעינה לרכב חשמלי השאירו פרטים או התקשרו:
          077-804-5600

          בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

          מערכת ניהול אנרגיה

          מערכת ניהול אנרגיה

          בבתים משותפים בהרבה מקרים צריך מערכת ניהול אנרגיה – מערכת משותפת שתנהל את הצריכה של החשמל, כך שכאשר מתווסף משתמש נוסף, מצרפים אותו למערכת ואז החלוקה של האנרגיה מתחלקת בהתאם. 

          זה מתבצע כדי להפחית עומס ממערכת חשמל. במידה ויש עומס גדול מדי על מערכת החשמל של הבניין (לדוגמא: כאשר הרבה רכבים מטעינים באותו הזמן כאשר הם חוזרים מהעבודה), יש צורך לפתוח קו חשמל נוסף מול חברת החשמל. מתקין עמדות הטעינה יכול לדאוג לכך.

          מערכת ניהול האנרגיה יכולה לחלק את שעות הטעינה בין הרכבים, כך שאם לדוגמא כל הרכבים חוזרים מהעבודה באותה השעה ומתחברים לטעינה, חלק מהרכבים יקבלו חשמל באותו רגע, והחלק האחר

          בניית אסטרטגיה בבניין משותף

          בעולם מתקדם במיוחד, התקנה של עמדות טעינה בבניין משותף בטח תהיה משימה קלה ופשוטה. אך נכון להיום זה דיי רחוק מהמציאות. להבדיל מהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית פרטי, בבניין משותף הספק החשמל מגיע מלוח החשמל המשותף אשר מזין בחשמל אזורים משותפים שונים ברחבי הבניין.

          מאחר והחשמל מלוח החשמל המשותף הוא משותף, לא תמיד ועד הבית מאשר התחברות פרטית של אחת הדירות אל המונה ללא תוכנית ברורה אודות אופן צריכת החשמל וההתחשבנות הכספית.

          התחברות ללא תכנית אסטרטגית תיצור בעיות רבות בעתיד מאחר ואישור בקשה פרטית תיצור תקדים עבור שאר דיירי הבניין אשר ככל הנראה יחליפו את רכביהם בעתיד גם כן ברכבים חשמליים. אף אחד לא רוצה לגלות כי בסופו של דבר לא נשאר הספק חשמל עבורו בבניין.

          את הטעות הזאת ניתן לראות בעיקר בדירות חדשות, בהן כמה דיירים בעלי רכבים חשמליים מתכנסים יחד כדי לרכוש ולהתקין מספר עמדות טעינה במקום החניה שלהם. זהו פתרון שעובד לטווח הקצר, אבל אפילו בבניין הדירות החדש ביותר ייגמר החשמל במהירות ככל שיותר אנשים יעברו לרכבים חשמליים. תרחיש זה עלול להוביל לעימותים בין בעלי הדירות. זו הסיבה שתכנון אסטרטגי לטווח הארוך הוא נכון וחיוני כבר מהיום. 

          התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף
          טעינת רכב טסלה בבניין

          התקנה בבית פרטי לעומת התקנה בבית משותף

          כאשר מדובר בבית פרטי סטנדרטי, שבו לוח החשמל ממוקם במוסך או קרוב לקיר חיצוני. הלוח אינו משותף עם אף גורם אחר והוא מחובר ישירות למונה החשמל הביתי. במצב זה, יחידת טעינה פשוטה תהיה האפשרות הטובה ביותר.

          כל שעליכם לעשות הוא לרכוש את עמדת טעינה ביתית ולבצע את ההתקנה שלה על ידי חשמלאי מוסמך. ייתכן ויהיה צורך לבצע התאמות בלוח החשמל על ידי החשמלאי, תלוי בהספק החשמל שקיים בביתכם.

          לעומת זאת, אם אתם גרים בבניין משותף, בקומות הנמוכות יחסית, תוכלו למתוח קו חשמל מארון החשמל הפרטי שלכם ועד החניה בקומת הקרקע של הבניין. החשמלאי יצטרך להעביר את קו החשמל מהדירה ועד החניה, כך שבכל אופן מדובר בקו חשמל ארוך ובעבודה מורכבת שהעלויות שלה יהיו גבוהות משמעותית מאשר התקנת עמדה בחניה של בית קרקע פרטי, בייחוד כאשר מדובר על עמדת טעינה בחניון תת קרקעי.

          איזה עמדת טעינה לבחור?

          עמדת טעינה מנוהלת

          קיימים סוגים רבים של עמדות טעינה בשוק, החל מעמדות פשוטות ועד לעמדות חכמות במיוחד. לרוב הבחירה בעמדת טעינה תתבצע בהתאם לצורך שלכם ובהתאם לתקציב. קיימות עמדות טעינה מתקדמות המותאמות במיוחד לשימוש של מספר משתמשים ואילו אחרות מתאימות לשימוש אישי בלבד. כך שטרם הבחירה שלכם בעמדת טעינה וודאו כי היא עונה על הצורך שלכם בה.

          עמדות טעינה חכמות מאפשרות ניהול עומסים ותזמון מראש של זמן הטעינה. בנוסף העמדות מאפשרות חיבור בלוטוס וחיבור WIFI, העמדות החכמות מאפשרות חיבור משתמש ישירות דרך אפליקציה ייעודית ואחדות אף כוללות מסך מגע מתקדם לתפעול נוח יותר. העמדות החכמות מאפשרות ניהול מרחוק של העמדה, בדיקת מצב הטעינה של הרכב ואף תזמון של זמן הטעינה היישר מהאפליקציה.

          שאלות נפוצות

          מה המחיר של עמדת טעינה לרכב חשמלי?

          המחיר של עמדת טעינה הוא בין 2,500 ל- 3,500 ש"ח בהתאם לסוג העמדה והיכולות שלה. המחיר לא כולל את עלות ההתקנה של עמדת הטעינה.

          כמה עולה להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי?

          המחיר של התקנת עמדת טעינה משתנה בהתאם למיקום ולצורך הספציפי של כל מקום. באופן כללי התקנה בסיסית עולה בסביבות 2,500 ש"ח אבל במידה וישנו צרכים נוספים, המחיר יכול להיות גבוה יותר.

          כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

          המחיר של טעינת רכב חשמלי נמדד על ידי יחידת האנרגיה קילוואט־שעה. עלויות הטעינה משתנות בין רכב לרכב, אבל באופן כללי ניתן לומר שהעלות הממוצעת היא 95 ש"ח לכל 1,000 ק"מ. כך שאם לדוגמא אתם נוסעים 15,000 ק"מ בשנה, עלות הטעינה של הרכב החשמלי שלכם תהיה בערך 120 ש"ח לחודש.

          כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?

          זמן טעינה של רכב חשמלי משתנה לפי מספר גורמים: קיבולת סוללה, הספק עמדת הטעינה וההספק המקסימילי של הרכב עצמו. באופן כללי ניתן לומר שעל ידי טעינת AC סטנדרטית משך הטעינה הוא בין 5 ל- 9 שעות. כאשר מדובר בטעינה מהירה מסוג DC זמן הטעינה מתקצר משמעותית ולרוב יהיה בין 20 דקות לחצי שעה.

          כמה עולה להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף?

          עלות ההתקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף לרוב עולה בין 2,500 ל- 6,000 ש"ח. לרוב חניית הרכב החשמלי אינה נמצאת קרוב לוח החשמל ולכן העלויות משתנות בהתאם למרחק ולאורך קו החשמל שצריך להעביר. כמו כן יכולים להיות עלויות נוספות במקרים שבהם ישנו צורך לבצע חציבה, קידוח והעברת קו חשמל למרחקים גדולים.

          איך מתקינים עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף?

          התקנת עמדת טעינה בבית משותף משתנה מאוד בין בניין לבניין, כאשר ישנה חשיבות רבה לשאלה: האם החנייה רשומה על שמכם בטאבו? במידה והחנייה אכן רשומה על שמכם, תהליך ההתקנה יהיה פשוט יחסית. במידה ואין לכם חניה שרשומה על שמכם בטאבו, ישנו צורך להגיע להסכמות עם ועד הבית ודיירי הבניין.

          אלמוג קינן

          כותב המאמר: אלמוג קינן

          כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

          עמדות טעינה לרכב חשמלי