עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

ישנם דגמים וסוגים שונים של עמדות טעינה ביתיות, לכן הכנתי מדריך שימושי שיעזור לכם לבחור את עמדת הטעינה שתתאים לצרכים הספציפיים שלכם. 

עלות טעינה חסכונית

אחד היתרונות הגדולים של טעינה ביתית הוא העלויות הנמוכות של צריכת חשמל ביתית בהשוואה לעלויות של תחנות טעינה ציבוריות, וכמובן בהשוואה למחירי הדלק.

עלות טעינה של רכב משפחתי בעזרת עמדה ביתית הוא 9 אגורות לקילומטר בממוצע. המחיר של טעינה ביתית הוא בערך 30% זול יותר מאשר טעינה בתחנה ציבורית ופי 6 זול יותר מאשר תדלוק רכב בבנזין. 

כמובן שהכל תלוי במחיר של הדלק והחשמל, אבל בהחלט ישנו פער מחיר גדול בעלויות טעינה של רכב חשמלי בהשוואה לתדלוק של רכב שנוסע על בנזין או סולר.

טעינה מלאה תוך שעות בודדות

עמדת טעינה ביתית מאפשרת לכם לטעון את הרכב החשמלי שלכם למלוא הבטריה במהירות גבוה. זה אומר שתוכלו למקסם את השימוש שלכם ברכב החשמלי, ולהפחית את הצורך לעצור ולהטעין את הרכב בעמדות ציבוריות במהלך היום.

זמן טעינת בטריה ממוצעת של 30 קילו וואט לוקחת 4 שעות בממוצע, מה שאומר שתוכלו לטעון את בטריית הרכב החשמלי שלכם במלואה תוך זמן קצר יחסית. 

הדרך הנפוצה ביותר לטעון רכב חשמלי

בעזרת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי ניתן לטעון את הרכב במהלך השהות בבית. יותר מ- 80% מטעינות הרכבים החשמליים מתבצעות בבית. לכן ברוב המקרים של רכישת רכב חשמלי, ישנו צורך להתקין עמדת טעינה ביתית. כאשר מדברים על עמדת טעינה ביתית, הכוונה היא לעמדת טעינה מסוג AC. זו עמדה הפועלת בעזרת מתח חשמלי גבוה יותר משקע החשמל בבית, ולכן יש צורך בהתקנה של איש מקצוע.

השגרה של בעלי רכבים חשמליים נראית פחות או יותר ככה: מגיעים הביתה, לוחצים על הכפתור לפתיחת חיבור הטעינה של הרכב, יוצאים מהרכב ומחברים את חיבור הטעינה למכונית. לאחר מכן אפשר להיכנס לבית, לאכול ולנוח בזמן שהרכב שלכם מקבל טעינה מלאה לבטריה שלו.

חשוב להבין שכל רכב בישראל משתמש באחד משני סוגי חיבורי פלאג אין לצורך טעינה. ולכן, לא משנה מאיזה יצרן הרכב החשמלי שלכם, כל הרכבים מתאימים לשימוש שוטף של עמדות הטעינה הקיימות כיום בשוק. לכן אתם יכולים להיות בטוחים שלא משנה איזה רכב ואיזו עמדת טעינה בחרתם, הם יתאימו אחד לשני וידאגו שהרכב שלכם יקבל את מלוא הטעינה שהוא צריך כדי לנסוע בצורה אופטימלית.

מחיר התקנה של עמדת טעינה ביתית

מחיר התקנה של עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי לרוב נע בטווח שבין 3,000 ש"ח ל- 5,500 ש"ח. הכל בהתאם לתוואי השטח והצורך הספציפי במיקום שבו אתם בוחרים. 

ישנם מקרים בהם המחיר יכול להיות נמוך יותר (באזור ה- 1,000 ש"ח) במידה וישנה גישה נוחה לתשתית החשמל, וכאשר החניה של הרכב נמצאת במרחק של 3-4 מטרים משם. 

במידה וצריך להעביר חשמל ממרחק גדול יחסית, ויש צורך לבצע חציבה והתאמות של השטח, אז במקרה כזה ההתקנה תהיה יקרה יותר. כמו כן תהיו צריכים לשלם על כל מטר של כבל חשמל שיהיה צריך לפרוס, כאשר המחיר נע בטווח שבין 50 ל- 200 ש"ח למטר (לפי סוג הכבל).

מתקין מוסמך מטעם החברה מגיע ומבצע הערכה לגבי ההתקנה, ונותן הצעת מחיר מסודרת. לאחר מכן ניתן להחליט איפה ועם מי לבצע את התקנת עמדת הטעינה. 

במהלך התקנה של עמדת טעינה איש המקצוע דואג להוסיף מפסק בלוח החשמל, למתוח קו חשמל ישירות לחניית הרכב, ולבצע התקנה של שקע ומפסק הגנה.

סוגי טעינה ביתית לרכב חשמלי

ישנם 2 סוגים של טעינה ביתית לרכב חשמלי: טעינה בעזרת שקע החשמל הרגיל שיש בכל בית וטעינה על ידי עמדת טעינה ייעודית מסוג AC.

טעינה עם שקע חשמל ביתי

מדובר על טעינת הרכב החשמלי שלכם בעזרת כבל מיוחד בעל רכיב הגנה וניהול טעינה, כבל זה יכול להגיע ביחד עם המכונית בעת הרכישה או שצריך לקנות אותו בנפרד. הכבל מתחבר לשקע ביתי סטנדרטי עם זרם מרבי של 10 אמפר, כאשר הצד השני שלו מתחבר ישירות למכונית. מדובר על טעינה איטית מאוד, ב- 20 שעות זה יכול לטעון פחות או יותר נסיעה של 200 קילומטר.

למרות שטעינת רכב חשמלי בעזרת שקע החשמל בבית זו הדרך שנראית הכי מעשית ופשוטה, לרוב משתמשים בדרך זו רק במקרי חירום ופתרון בעיות מהיר. רוב הזמן דרך זו אינה נמצאת בשימוש משום שיש לה לא מעט חסרונות.

עמדת טעינה ביתית AC 

הדרך המהירה והנוחה ביותר להטעין את הרכב החשמלי שלכם בבית, היא בעזרת עמדת טעינה ביתית שנקראת גם טעינת AC. ניתן להתקין את עמדת הטעינה לצד הבית שלכם, במקום החניה הקבוע או בכל מקום אחר שנמצא בבעלותכם.

עמדת טעינה ביתית מגיעה באופן נפרד מהמכונית, למרות שברוב הפעמים רוכשים את העמדה באותו הזמן שרוכשים את הרכב החשמלי. תחנות הטעינה דורשות התקנה על ידי איש מקצוע, כאשר הן מתחברות למתח חשמלי גבוה. 

עמדות טעינה ביתיות לרוב מגיעות עם הספק של 22 קילו וואט. הן מאפשרות טעינה פי 3 עד 7 מהירה יותר מאשר טעינה המתבצעת על ידי שקע החשמל הביתי, כל זאת כמובן בהתאם לסוג הרכב והמטען. לכל עמדות הטעינה יש חיבור פלאג אין גלובלי בתקן IEC-62196 האירופאי הבנוי מ- 7 פינים אשר מתחבר לכל סוגי הרכבים החשמליים.

איזה סוג טעינה ביתית עדיף?

מומלץ להשתמש בתחנת טעינה ביתית לרכב חשמלי AC לכל סוגי הרכבים החשמליים וההיברידיים, משום שכך תוכלו לטעון את הרכב בצורה המהירה והנוחה ביותר. טעינה דרך שקעים ביתיים סטנדרטיים מעמיסים על תפוקת החשמל של הבית, והם לא באמת מתאימים לעמוד בעומס קבוע של טעינת רכב חשמלי. 

כמו כן גם זמני הטעינה של שקע ביתי ארוכים מאוד ואינם מאפשרים איכות חיים מתאימה לרכבים חשמליים. ישנם יתרונות רבים לעמדת טעינה ביתית, אבל כדי ליהנות מכל היתרונות תהיו צריכים להתקין עמדת טעינה AC בבית.

בחירת המיקום של עמדת הטעינה הביתית

כאשר אתם בוחרים להתקין עמדת טעינה בבית, חשוב לבחור במיקום המתאים ביותר לכך. ישנם משתנים שונים שיכולים להשפיע על בחירת המיקום האופטימלי.

היכן אתם מחנים את הרכב החשמלי שלכם

דבר ראשון חשבו על מקום החניה שבו לרוב אתם מחנים את הרכב שלכם. האם מדובר על מקום מקורה עם גג? או שאתם מחנים את הרכב בחוץ באוויר הפתוח?

הסיבה שזה חשוב, היא שלא כל עמדות הטעינה חסינות לתנאי מזג האוויר. כמו כן גם סוגי עמדות הטעינה שכן מותאמות לאתגרי מזג האוויר, ישנן רמות שונות של חסינות. לכן חשוב לבחור את העמדה שתהיה מתאימה למקום החניה ולאקלים של המיקום הגיאוגרפי שלכם.

כך שבמידה ואתם גרים במקום שבו ישנו חורף קשה, עם סופות גשם חזקות והרכב שלכם חונה בחוץ. וודאו שאתם בוחרים בעמדה שתהיה מותאמת לעמוד בתנאי מזג אוויר מאתגרים.

מרחק עמדת הטעינה מהרכב החשמלי

כאשר אתם בוחרים את סוג עמדת הטעינה הביתית, חשוב לבדוק גם את אורך הכבל שמגיע איתה. לכל עמדת טעינה לרכב חשמלי ישנו כבל באורך שונה בהתאם לסוג העמדה. כאשר אתם יודעים היכן העמדה תהיה ממוקמת והיכן אתם מחנים את הרכב, מדדו את המרחק כדי לוודא שהכבל אכן יצליח להגיע בצורה נוחה לרכב.

אורך הכבלים של תחנות טעינה לרכב חשמלי נע בטווח של בין 4.5 ל- 8 מטרים. ההמלצה שלי היא לבחור בכבל שיהיה מספיק ארוך וגם שיהיה לו מרווח ביטחון כדי שהכבל לא יהיה מתוח מדי כאשר הוא מחובר לרכב החשמלי.

טעינה של 2 רכבים חשמליים

במידה ויש לכם יותר מרכב חשמלי אחד בבית אתם יכולים לרכוש עמדת טעינה זוגית. עמדות זוגיות יכולות להטעין שני רכבים בו זמנית, ודורשות התקנה במיקום שבו תהיה גישה נוחה לחיבור שני הרכבים.

כמו כן תמיד ישנה האפשרות לבצע התקנה של עמדת טעינה ביתית סטנדרטית, ולהחליף בין הרכבים כאשר אחד מסיים את הטעינה שלו. זו אופציה זולה יותר, אבל היא דורשת ממכם ביצוע של פעולות נוספות. 

התחילו את היום עם בטריה מלאה

טעינה ביתית לרוב מתבצעת במהלך הלילה, כאשר אתם ישנים. בכל יום כאשר אתם חוזרים הביתה פשוט מחברים את הרכב לעמדת הטעינה, וכך תוכלו לקום בבוקר ולנסוע מבלי שתהיו צריכים לעצור ולהטעין את הרכב במהלך היום.

רוב הזמן טווח הנסיעה של רכב חשמלי הוא מספיק לגמרי לשימוש יום יומי רגיל, מה שאומר שלא תהיו צריכים לעצור לטעון את הרכב בעמדות טעינה ציבוריות במהלך השגרה הקבועה שלכם. הרכב שלכם מקבל את הטעינה החשמלית שלו כאשר אתם בבית, אוכלים, משחקים עם הילדים, רואים טלויזיה וישנים.

התאמת עמדת הטעינה לצורת החיים שלכם

לצורך בחירת העמדה המתאימה ביותר לכם, ישנה משמעות מרכזית לצורת החיים שלכם, ולצרכים הספציפיים לכם.

מהירות הטעינה של העמדה הביתית שלכם

אחד האספקטים המרכזיים שכל בעל רכב חשמלי מחפש הוא היכולת לטעון את הרכב בצורה מהירה. לרוב כל סוגי עמדות הטעינה הביתיות יכולות לבצע טעינה מלאה של הרכב במהלך לילה שלם. אבל ישנם משתנים אשר משפיעים על מהירות הטעינה של כל רכב:

  • גודל הבטריה של הרכב החשמלי: ככל שהבטריה גדולה יותר, כך לוקח יותר זמן לטעון אותה.
  • הקיבולת המקסימלית של עמדת הטעינה שלכם: גם אם הרכב שלכם מסוגל לעמוד במתח חשמלי גבוה, במידה ועמדת הטעינה מספקת כמות נמוכה יותר, הטעינה תהיה תלויה ביכולת של עמדת הטעינה.
  • קיבולת המתח החשמלי של המטען המובנה של הרכב: הרכב החשמלי מגיע עם מטען מובנה שאליו מחברים את כבל הטעינה. המטען הזה יכול לקבל מתח חשמלי מסוים, ואי לכך גם הוא משפיע על מהירות הטעינה של הרכב.
  • משתנים סביבתיים: מקום קר מאוד או חם מאוד מגביל את הקיבולת של הבטריה, ולכן גם משפיע על זמן הטעינה.

ביחד עם המשתנים האלו, זמן הטעינה של רכב חשמלי מסתכם בשתי הנקודות המרכזיות האלו: הקיבולת של מקור החשמל ושל המטען המובנה של הרכב.

בשורה התחתונה, לעמדת טעינה AC יקח בממוצע 4 שעות להגיע לטעינה שתספיק ל- 160 קילומטר.

כמה אתם אוהבים לנדוד ולטייל

אם אתם נוטים לנסוע ולהעביר את הלילות במקומות שונים, או שיש לכם עבודה שדורשת ממכם לעבור מיקום לעתים קרובות, אז יכול להיות שעמדת טעינה ניידת תתאים לכם יותר מאשר עמדה קבועה. הנה ההבדלים בין שני סוגי העמדות האלו:

  • עמדת טעינה קבועה: עמדה זו מחוברת בעזרת כבל ישירות למערכת החשמל. התקנה של עמדת טעינה כזו נחשבת לסטנדרת וזו הצורה המומלצת לבעלי רכבים חשמליים אשר מתגוררים במקום קבוע.
  • עמדת טעינה ניידת: מדובר על עמדה שתולים על הקיר והיא מתחברת לחיבור חשמל ייעודי. במקרה כזה חשוב לבצע התאמה של עמדת הטעינה עם חיבור החשמל בצורה יסודית, ולוודא שהם אכן מתאימים ועובדים יחדיו. בחלק מהבתים ישנו חיבור מתאים ופעולות ההתאמה בסיסיות יחסית, ובחלק מהבתים צריך לבצע התאמה מקיפה יותר.

פיצ'רים שעמדת טעינה ביתית יכולה להציע

ישנן עמדות טעינה חכמות לרכב חשמלי אשר ניתן לשלוט בהן מרחוק בעזרת אפליקציה בסמארטפון שלכם. עמדות אלו אינן טוענות את הרכב מהר יותר, אבל הן כן מגיעות עם יתרונות. 

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון, הוא שרוב הרכבים החשמליים מגיעים עם אפליקציה משלהם, אשר יכולים לעשות חלק או את כל הפיצ'רים שעמדת טעינה חכמה מציעה. לכן אני ממליץ לבדוק תחילה את האפליקציה של הרכב שלכם, ולראות מה היא מציעה. כך תוודאו שאתם לא משלמים סתם על פיצ'רים שכבר קיימים לרשותכם.

נקודות נוספות לבחירת עמדת טעינה ביתית

כאשר אתם בוחרים את סוג עמדת הטעינה הביתית לרכב החשמלי שלכם, ישנם משפיעים נוספים שכדאי לקחת בחשבון:

  1. ארגון של כבל הטעינה: חלק מהרכבים כוללים מקום או וו להחזיק את כבל הטעינה. זה שומר עליהם משחיקה ופגיעות ושומר על הסדר.
  2. מנגנון נעילה: אם אתם מכננים למקם את עמדת הטעינה שלכם בחוץ, וודאו שאתם יכולים לנעול בבטחה את העמדה ואת הקונקטור שלה.
  3. גודל ומראה: למרות שזה עניין של טעם אישי, ישנם עיצובים שונים של עמדות. לכן אתם יכולים לבחור את המראה המועדף עליכם, אבל בראש סדר העדיפויות צריכות להיות הנקודות עליהן דיברנו במאמר זה.
אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

סוגי עמדות טעינה