דף הבית / בלוג / התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

רכבים חשמליים הולכים ונהיים יותר ויותר נפוצים. אנשים רבים מעוניינים לרכוש רכב חשמלי, הרבה בגלל העובדה שזה זול ונוח מאוד לטעון את הרכב ישירות בבית.

כמה עולה התקנה של עמדת טעינה ביתית

עלות של יחידת עמדת טעינה היא 1,500 ש"ח ומעלה בהתאם לדגם. בנוסף ישנה גם העלות של ההתקנה עצמה, וגם היא משתנה בהתאם למורכבות ההתקנה, המרחק מאספקת החשמל המרכזית, שימוש בכבלים נוספים ועוד.

באופן כללי מחיר התקנה של עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי לרוב נע בטווח שבין 3,000 ש"ח ל- 5,500 ש"ח. ישנם מקרים בהם המחיר יכול להיות נמוך יותר (באזור ה- 1,000 ש"ח) במידה וישנה גישה נוחה לתשתית החשמל, וכאשר החניה של הרכב נמצאת במרחק של 3-4 מטרים משם.

במידה ויש צורך לפרוס תשתית נוספת של כבלים להעברת חשמל, אז מדובר בעלות נוספת של בין 50 ל- 200 ש"ח לכל מטר של כבל חשמל. העלות משתנה בהתאם לסוג הכבל אשר מותאם לפי עוצמת הזרם החשמלי הנדרש.

ראשית מגיע מתקין מוסמך אשר בוחן את השטח והמיקום המיועד. לאחר שהבין את היקף העבודה, המתקין נותן לכם הצעת מחיר. במהלך ההתקנה המתקין דואג לשים מפסק בלוח החשמל, למתוח קו חשמל ישירות לחניית הרכב החשמלי, ולבצע התקנה של שקע ומפסק הגנה.

התאמה של מערכת החשמל הביתית

עמדת טעינה AC דורשת זרם חשמלי גבוה כדי לתפקד בצורה יעילה. לפני שאתם רוכשים עמדת טעינה, כדאי להתייעץ עם חשמלאי ולוודא שיש לכם מערכת חשמל מספקת כדי לתמוך בעמדת טעינה מסוג AC.

כמו כן, ישנם מקרים בהם צריך לבצע התאמות ושיפורים במערכת החשמל הקיימת שלכם. לכן חשוב לבדוק זאת בעוד מועד.

כמות החשמל שעמדת טעינה צריכה

עמדות טעינה AC ביתיות עובדות בעזרת זרם של 16 או 32 אמפר (תלת פאזי). אלו עמדות אשר צורכות זרם חשמלי גבוה במיוחד. כאשר מדובר על התקנה של עמדת טעינה AC, חשוב מאוד לדעת כמה חשמל צריך, וכמו כן איזה זרם מערכת החשמל שלכם תוכל לספק.

אם תתקינו עמדת טעינה שדורשת יותר אנרגיה ממה שמערכת החשמל הביתית שלכם יכולה לספק, זה יכול להיות מצב מסוכן וכמו כן יכול להיגרם נזק לעמדת הטעינה ולרכב שלכם.

איפה כדאי למקם את עמדת הטעינה

המקום הטוב ביותר למקם את עמדת הטעינה שלכם הוא קרוב ככל האפשר למקום החניה של הרכב החשמלי. עדיף שהעמדה תהיה במקום מקורה עם גג כמובן. 

אם אתם הולכים להתקין עמדה שמחוברת לקיר, כדאי למדוד את המרחק שבין הקיר לבין חיבור הטעינה של הרכב. הכבלים שמגיעים עם עמדת הטעינה הם לרוב באורך של בין 4.5 ל- 8 מטרים, לכן כדאי לוודא שהכבלים מגיעים לרכב לפני ביצוע ההתקנה.

אם יש צורך להתקין את עמדת הטעינה במרחק גדול יחסית מהמקום שבו הרכב חונה, החשמלאי כנראה יהיה צריך להריץ כבלים ארוכים מהרגיל. במקרה כזה צפו לכך שתהיה עלות נוספת על עבודת ההתקנה ועל עלויות הציוד.

מה כדאי להכין לקראת יום ההתקנה

  • וודאו שהאזור של מערכת אספקת החשמל פנוי, כולל הקו של כבל החשמל. שמירה על אזור עבודה פנוי חשובה בעיקר כאשר מדובר בחלל קטן וצפוף, כמו לדוגמא מתחת לגרם מדרגות וכאשר מדובר על חניה קטנה וצפופה.
  • הכינו מבעוד מועד את הסיסמא לווי פיי שלכם, כך שהמתקין יוכל לחבר את עמדת הטעינה לאינטרנט.

השלבים של תהליך ההתקנה

  1. המתקין המוסמך יגיע ביום ובשעה שקבעתם לבצע את ההתקנה של עמדת הטעינה.
  2. לאחר מכן המתקין יעזור לכם לבחור את המיקום האופטימלי לעמדת הטעינה, בהתבסס על מיקום מערכת אספקת החשמל ומיקום החניה של הרכב.
  3. ראשית המתקין ימקם ויקבע את עמדת הטעינה על ידי קדיחה והברגה של כבל החשמל לקיר, לאחר מכן הוא יכבה לזמן קצר את אספקת החשמל כאשר הוא מתקין ומחבר את עמדת הטעינה למערכת החשמל הראשית. ולבסוף יבצע בדיקות בטיחות כדי לוודא שעמדת הטעינה מוכנה לשימוש.
  4. לאחר ההתקנה המתקין יספק הדגמה כיצד להשתמש בעמדת הטעינה, מה כל לחצן ונורה מציינים ואיך ליצור קשר במידה ואתם צריכים תמיכה טכנית לאחר מכן.
  5. ולבסוף צריך את הסיסמא לווי פיי שלכם כדי לחבר את העמדה לאינטרנט ולבצע את ההגדרות האחרונות.

שירותים אפשריים נוספים בעת התקנת עמדת טעינה

כאשר מתקין מוסמך מגיע להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי ישנה אפשרות שיהיה צורך במגוון שירותים נוספים (חלקם כלולים במחיר ההתקנה וחלקם לא):

  • חיבור של עמדת הטעינה לקיר בטון או גבס, או למבנה קבוע אחר.
  • פריסת כבלים וקיבוע שלהם לקיר במרחק שבין אספקת החשמל לעמדת הטעינה.
  • שליחת כבלים דרך תעלות חשמל בהתאם לצורך.
  • התאמה ובדיקה של חיבורים חשמליים והגנה נדרשת לעמדת הטעינה.
  • יחידה פנימית של 3 יציאות חשמל במקרה הצורך.
  • התקנת תעלות פלסטיק לכיסוי הכבלים המגיעים ממקור אספקת החשמל.

למה כדאי לחבר את עמדת הטעינה לווי פיי

כאשר עמדת הטעינה מחוברת לווי פיי היא יכולה להציע:

  • אבחון תקלות, תמיכה ופתרון בעיות מרחוק
  • ביצוע של עדכוני תוכנה אוטומטיים
  • דיווח על כמות שימוש בחשמל
  • גישה לפיצ'רים חדשים אשר מתווספים כל הזמן

ישנם גורמים רבים שכדאי לשקול לפני שאתם מתקינים עמדת טעינה בבית שלכם. חלקם ברורים ואת חלקם קל לפספס, הנה נקודות מרכזיות שיעזרו לכם להגיע להחלטה:

איך עמדת טעינה עובדת

עמדת טעינה AC שלרוב מגיעה עם הספק חשמל של 7 או 22 קילו וואט, היא מה שמספק חשמל לרכב שלכם באופן בטוח. הבעלים הממוצע של רכב חשמלי עושה 80% מהטעינה שלו בבית, וזה הרבה בזכות עמדות טעינה AC ביתיות, שהן מאוד נוחות לשימוש לאחר שהן מותקנות.

להבדיל מהדעה הרווחת, מטען של רכב חשמלי נמצא למעשה בתוך המכונית מתחת למכסה המנוע. הקופסא החיצונית שמתקינים על הקיר (אשר נקראת גם עמדת טעינה) אולי נראית כמו המטען, אבל למעשה תפקידה הוא לספק חשמל בשביל המטען הפנימי של הרכב.

אם יש לכם רכב חשמלי, אז כנראה שאתם יודעים את הבסיס של איך רכבים חשמליים עובדים. ואי לכך, אתם כנראה מבינים את החשיבות של עמדות טעינה. אבל האם אתם יודעים כיצד העמדות האלו עובדות?

המכשיר שלמעשה מטעין את הרכב שלכם נמצא עמוק מתחת למכסה המנוע שלו והוא המטען הפנימי של הרכב. כדי שהרכב החשמלי שלכם יוכל לקבל טעינה, המטען הפנימי חייב להתחבר למקור חשמל חיצוני, כזה שיהיה יכול להתמודד עם זרם החשמל הגבוה.

זה המקום שעמדת טעינה AC נכנסת לתמונה. עמדת הטעינה משמשת כגורם מחבר בין המטען הפנימי של הרכב שלכם לבין מקור החשמל.

כמובן שלא כל עמדות הטעינה זהות, וצריך לבצע התאמה שלהם למערכת החשמל הביתית שלכם. לרוב יש צורך באיש מקצוע שיבצע את ההתקנה של עמדת הטעינה. כאשר התקנה של עמדת הטעינה בעצמכם יכולה להיגמר בתוצאות הרסניות ויקרות.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

סוגי עמדות טעינה