טעינת רכב חשמלי / בלוג / סוגי עמדות טעינה

סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי: המדריך המלא

כאשר מדובר על פתרונות טעינה לרכב חשמלי ועל עמדות טעינה בפרט, מדברים במושגים של Level ו- Mode. כאשר ה- Level מתייחס לרמת המתח ואילו ה- Mode מתייחס לשיטות הטעינה. 

בארץ ובעולם קיימים כיום עמדות טעינה שמתבססות על 3 שיטות מרכזיות:

  • Mode 2 (טעינה איטית)
  • Mode 3 (טעינה מהירה)
  • Mode 4 (טעינה סופר מהירה)

כאשר ה- Mode 1 כבר אינה רלוונטית מאחר והיא נחשבת למערכת טעינה מיושנת שאינה מותאמת לטעינת רכבים חשמליים וכיום היא כבר אינה נמצאת בשימוש. 

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    077-231-2000

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    Mode 2 – התקן טעינה נייד AC

    מדובר בסוג טעינה איטית הנקראת גם עמדת טעינה ניידת – כלומר כבל טעינה המתחבר לשקע חשמל ביתי. המטען עצמו הוא בקר וכל המרת ההספק של טעינת הסוללה מתבצעת על הרכב עצמו. כלומר, הכבל מוזן מרשת החשמל שבקיר בצורה חד פאזית, הוא מעביר מתח חילופין AC לרכב, הרכב מבצע את ההמרה ל DC וטוען את הסוללה. 

    טעינה מסוג זה משמשת לטעינה בבתים פרטיים והיא נחשבת לסוג הטעינה הנפוץ ביותר בארץ מאחר והיא מסופקת יחד עם הרכב בעת הרכישה. מאחר ומרבית הרכבים בישראל הם רכבים מיובאים אשר אינם מיוצרים בישראל, השקע המסופק איתם אינו שקע תקני לשימוש בארץ, מאחר ומדובר במערכת טעינה חד פאזית זרם הטעינה מוגבל ל- 16 אמפר וההספק המרבי הוא 3.68KW. 

    כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי
    עמדת טעינה ניידת

    יצרניות רבות מאפשרות למשתמש לברור את זרם הטעינה במטען, רוב המטענים יגיעו עם ברירת זרם שבין 6-16 אמפר. כאשר 6 אמפר הוא הזרם המינימלי הנדרש לרכב חשמלי על מנת להתחיל בטעינה. התקן בישראל דורש כי מטענים אלה יגיעו עם שקע כוח (שקע שוקו) המותאם לתקן הישראלי, יהיה מוגבל לחד פאזי ול- 16 אמפר. במידה והמוצר אינו עומד בתקן הישראלי יש להגבילו לחד פאזי 10 אמפר ולהגביל את זמן הטעינה לשעתיים בלבד. 

    Mode 3 – עמדת טעינה קבועה AC

    מדובר בעמדת טעינה קבועה לקיר, חלק מהיצרניות מייצרות את העמדה לשימוש בחד פאזי ואילו אחרות מתאימות אותה לתלת פאזי, יצרניות רבות החלו לייצר את עמדת הטעינה באופן בו היא יודעת לעבוד בחיבור מערכת מסוג חד פאזי ומסוג תלת פאזי ולספק את המתח המתאים בהתאם לסוג המערכת. 

    עמדת הטעינה מספקת זרם חילופין AC והרכב מבצע את ההמרה לזרם DC שטוען את הסוללה. עמדת טעינה זו מתאימה להתקנה בבתים פרטיים, בתים משותפים ובמקומות ציבוריים והיא נחשבת לסוג עמדת הטעינה הנפוצה ביותר כיום.

    על פי דרישות התקן בישראל, על העמדה להיות מותקנת על משטח יציב וישר כמו קיר או עמוד, ההספק המרבי של עמדת טעינה זו ינוע בין 7.36KW (חד פאזי) לבין 22KW (תלת פאזי) . במקרים בהם עמדה זו מותקנת במקומות ציבוריים היא תסופק עם שקע בלבד, נהגי הרכב יחברו את הכבל שלהם אל הרכב ואל עמדת הטעינה, זאת על מנת למנוע גניבה ופגיעות תדירות בכבלי הטעינה. 

    עמדת טעינה ביתית
    עמדת טעינה ביתית

    במקרים בהם עמדת הטעינה מיועדת לשימוש פרטי היא תגיע עם כבל מובנה אשר יחסוך את הצורך בחיבור של הכבל לרכב ולעמדת הטעינה משני צדדיו וצורת הטעינה תהיה דומה לתדלוק של רכב בנזין.

    Mode 4 – עמדת טעינה קבועה DC

    ה- Mode 4 היא עמדת טעינה קבועה DC (טעינה מהירה), כלומר ההמרה של זרם ה- AC ל- DC מתבצעת בעמדת הטעינה עצמה. חיבור ה- DC מתחבר לרכב ומתבצעת טעינה ישירה. עלות הקמה של עמדת DC היא גבוהה מאוד וההספק הנדרש גם כן גבוה ומגיע בטווח של בין 30KW ל- 350KW ויותר. כמו כן, לרוב עמדות טעינה אלו מגיעות עם מערכות קירור מבוססות מים או אוויר. 

    בגלל שמדובר בעמדות עוצמתיות ביותר שדורשות תשתית רחבה, הסבירות למצוא עמדות טעינה מסוג Mode 4 היא לרוב בעמדות ציבוריות, ברחבי העיר, ובשאר המרחבים הציבוריים.

    עמדת טעינה ציבורית
    עמדת טעינה ציבורית

    טבלת ביצועים של עמדות טעינה שונות

    Level 1 (AC)Level 2 (AC)טעינה מהירה (DC)טעינה סופר מהירה (DC)
    הספק חשמל2.4 – 3.7 KW7 – 22 KW50 KW150 – 350 KW
    זמן טעינה5 – 16 שעות1 – 5 שעות20 – 60 דקות10 – 40 דקות
    טווח נסיעה10 – 20 ק״מ30 – 120 ק״מ250 – 500 ק״מ1000+ ק״מ
    שימושפרטיפרטי, חניונים ציבוריים, מקומות עבודהחניוני רכבת, בין עירוניים, חניונים מסחרייםכבישים מהירים, לוגיסטיקה מסחרית

    עמדות טעינה חד פאזי ועמדות טעינה תלת פאזי

    כאשר מתייחסים לעמדות טעינה לרכב חשמלי לרוב יהיה מדובר בשתי צורות של מערכות העברת חשמל, מערכת חד פאזי ומערכת תלת פאזי. חלק מעמדות הטעינה מציעות רק אחת מסוגי המערכות בעוד אחרות מציעות את שתי הסוגים כתלות במערכת העברת החשמל הביתית שקיימת אצלכם. 

    באופן כללי ניתן לומר כי מערכת חד פאזי משמשת למקרים בהם תשתית החשמל היא ביתית או קטנה יותר ואילו מערכת תלת-פאזי משמשת בבתים משותפים, בחניונים, בבתי עסק ובמצבים בהם יש צורך בכמות גדולה יחסית של חשמל והתשתית אכן מאפשרת זאת.

      להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
      077-231-2000

      בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

      מערכת חשמל חד פאזי

      חד פאזי מורכב ממוליך אחד ומחיבור נייטרלי אחד, כלומר, המוליך נושא את הזרם ואילו הניטרלי מחזיר אותו. פאזה אחת מספקת מתח של עד 230 וולט.

      מערכת חשמל תלת פאזי

      במערכת תלת פאזי משתמשים בשלושה מוליכים וחוט ניטרלי אחד לצורך השלמת המעגל. החשמל במוליכים אינו "מתחיל" באותו זמן. מערכת תלת פאזי משמשת גם כמערכת חד פאזי במקרים בהם יש עומס נמוך וצורך בחשמל מועט. מערכת תלת פאזי תספק עד 415 וולט.

      זמן הטענה עם חד פאזי לעומת תלת פאזי

      הספק של שקע חד פאזי הוא בין 3.6kW ל- 7kW, בעוד שהספק שקע תלת פאזי הוא בין 7kW ל- 22kW. למרות שאין הכרח במערכת תלת פאזי על מנת לטעון רכב חשמלי, במידה והיא קיימת או שיש אפשרות לבצע שדרוג למערכת החשמל הביתית, זמן הטעינה של הרכב מתקצר משמעותית.

      לצורך חישוב זמן הטעינה של רכב חשמלי מ- 0 ל- 100% יש להשתמש בנוסחה הבאה: כמות פאזות X עוצמת הזרם X המתח (230V) = הספק.

      אם נחלק את גודל הבטריה שברכב בהספק נקבל את כמות הזמן המקסימלית שיקח לטעון את הרכב שלכם. לצורך הדוגמה נשתמש ברכב טסלה 50KWh:

      בשקע חד פאזי בעוצמת זרם 16A ניתן לספק 3.7KW = זמן טעינה של כ- 13.5 שעות.

      בשקע תלת פאזי בעוצמת זרם 16A ניתן לספק 11KW = זמן טעינה של כ- 4.5 שעות.

      התאמת עמדת הטעינה לרכב ולבית שלכם

      טרם התקנת עמדת הטעינה חשוב לדעת מהי יכולת הטעינה של הרכב, חלק מהיצרניות של רכבים חשמליים מגבילות את אפשרות הטעינה לסוג טעינה AC בלבד, כלומר רכבים אלו לא יוכלו להתחבר כלל לעמדות טעינה DC. אחרות בוחרות להגביל את הספקי הטעינה ברכבים ולכן לא כל סוגי הרכבים החשמליים יכולים לקבל את ההספק המרבי אותו עמדות הטעינה מציעות.

      כמו כן צריך לדעת מהי תשתית החשמל בבית שלכם. בין אם מדובר בבית משותף או בבית פרטי, חשוב שמתקין מוסמך יגיע לבדוק כיצד בדיוק ההתקנה הולכת להתבצע. לכן הקפידו לבדוק את ההתאמה של הרכב הספציפי שלכם לעמדת הטעינה. התייעצו עם מתקין עמדות טעינה מוסמך, אשר ידע להתאים לכם את עמדת הטעינה לפי הצרכים שלכם.

      אלמוג קינן

      כותב המאמר: אלמוג קינן

      כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

      עמדות טעינה לרכב חשמלי