האם בעמדת טעינה יש כבל? 

כשמדובר בעמדות טעינה לרכבים חשמליים, אחת השאלות הראשונות שעולה בראשנו היא: האם בעמדת טעינה יש כבל?

ברוב עמדות הטעינה הביתיות יש כבל מובנה שמגיע מחובר לעמדה. לרוב הסטנדרט של אורך הכבל בעמדות טעינה ביתיות הוא 5 מטרים, וישנן גם עמדות טעינה עם כבל באורך 7 מטרים.

כמו כן, בעמדות טעינה ציבוריות רבות יש כבלים מובנים שמאפשרים לנו לחסוך את הצורך לשאת כבל משלנו. זה נוח ומפחית את הדאגה שנגלה ששכחנו את הכבל בבית. מצד שני, ניתן להשתמש בעמדות ללא כבלים מובנים באמצעות הכבל שלנו, כך שיש לנו גם גמישות.

בואו נצלול עוד קצת לתוך הנושא ונראה מה כדאי לקחת בחשבון כשבוחרים עמדת טעינה לרכב החשמלי שלנו. נשמח לשתף אתכם בטיפים והמלצות שיעזרו לכם לבחור את העמדה המתאימה ביותר לצרכים שלכם.

מושגי יסוד בעמדות טעינה

כשמדברים על עמדות טעינה לרכב חשמלי, יש כמה מושגים בסיסיים שחשוב להכיר. ניגע במהי עמדת טעינה ובסוגי הכבלים והחיבורים הנפוצים בעמדות אלו.

מהי עמדת טעינה

עמדת טעינה היא ציוד המאפשר להטעין רכב חשמלי באמצעות חיבור ישיר לחשמל. היא כוללת ממשק שתואם לסוגי הכבלים של הרכב שלנו. העמדה יכולה להיות ממוקמת בבית, בעבודה או במקומות ציבוריים רבים. יש עמדות עם חיבורים שונים ומתח משתנה, מה שמשפיע על זמן הטעינה. זה חשוב לדעת איזה סוג עמדת טעינה הכי מתאים לצרכים שלנו.

בארץ ובעולם קיימות שלוש שיטות טעינה עיקריות: טעינה ביתית, טעינה ציבורית (AC) וטעינת DC מהירה יותר. לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות שונים שכדאי להכיר לפני שמחליטים איזה סוג עמדת טעינה הכי מתאים לנו.

סוגי כבלים וחיבורים

כאשר מדובר בכבלים, ישנם סוגים שונים שניתן להשתמש בהם בהתאם לעמדת הטעינה. ישנם כבלים בעלי 5 פינים לשימוש ביתי ו-7 פינים לשימוש ציבורי. לדוגמה, כבל AC (זרם חילופין) מתאים לעמדות טעינה ביתיות רגילות, ואילו כבל DC מתאים לעמדות טעינה מהירה ומתקדמת יותר.

מי שיש לו רכב עם יציאת טעינה מסוג CCS Combo 1 יצטרך מתאם מיוחד אם הוא משתמש בעמדת טעינה מהירה עם יציאת CCS Combo 2. כדאי תמיד לבדוק את התאמת הכבל לעמדת הטעינה ולמכונית שלנו לפני כל שימוש. כך נמנע בעיות ונהנה מטעינה מהירה ואמינה.

עכשיו שאנחנו מכירים את מושגי הטעינה, נוכל לבחור את העמדה והכבל שמתאימים לנו ביותר בצורה מדויקת ונכונה.

המדריך לבדיקת עמדת טעינה

כאשר אנחנו בודקים עמדת טעינה לרכב חשמלי, יש כמה שלבים שצריך לעבור וטיפים שיכולים לעזור לוודא שהבדיקה אמינה.

שלבי בדיקה

1. בדיקת תקינות הכבל: נוודא שהכבל מחובר היטב ואין עליו סימני בלאי או נזק.

2. חיבור למקור חשמל: נוודא שהעמדה מחוברת לשקע חשמל מתאים ושלא קיימות בעיות בחיבור.

3. בדיקת נוריות חיווי: נבדוק שהנוריות של העמדה פועלות ומעידות על פעילות תקינה.

4. חיבור לרכב: נחבר את הכבל לרכב ונוודא שהרכב מתחיל לטעון והמונה מראה נתונים תקינים.

טיפים לבדיקה אמינה

שמירה על בטיחות: תמיד נשמור על כללי הבטיחות, נרכיב כפפות אם יש צורך ונוודא שאנחנו עובדים בסביבה בטוחה.

הקפדה על הוראות היצרן: נשתמש במדריך למשתמש ובהוראות היצרן כדי לוודא שאנחנו מבצעים את הבדיקות בצורה הנכונה והכי מועילה.

מעקב אחרי תגובות המערכת: נעקוב אחרי תגובות מערכת הטעינה ונרשום כל תקלה או עניין חריג שעולה.

ביצוע בדיקות תקופתיות: כדי לשמור על תקינות המערכת, נקפיד לבצע בדיקות תקופתיות ולא נשכח לתעד את הממצאים.

בטיחות בשימוש בעמדות טעינה

בעת השימוש בעמדות טעינה לרכבים חשמליים, חשוב לשמור על מספר כללים שיסייעו לנו להבטיח שהטעינה תתבצע בצורה בטוחה ויעילה. במקרים של תקלה, עלינו לפעול במהירות ובזהירות כדי למנוע נזק נוסף או פגיעה.

הנחיות בטיחות כלליות

כשאנחנו משתמשים בעמדות טעינה, נתחיל בבדיקת כבל הטעינה. כבל פגום או משוחרר עלול לגרום לקצר או לפגיעה חשמלית. נוודא שהכבל נקי וללא קרעים או חיבורים חשופים.

נחבר את הכבל לעמדת הטעינה ולרכב בצורה יציבה ובטוחה. לפעמים, בעמדות ציבוריות, יש לודא שהכבל לא חשוף למים או ללכות כדי למנוע סיכון להתחשמלות.

כל עמדת טעינה צריכה להיות מצוידת במפסק מגן ובעלת תקן בטיחות מתאים. נבדוק שהעמדה שאנחנו משתמשים בה עומדת בתקני בטיחות עדכניים ועובדת כהלכה.

נעקוב אחר הוראות היצרן של הרכב ושל עמדת הטעינה. מידע זה חשוב כדי למנוע טעויות שעלולות לגרום נזק לרכב או לעמדה עצמה.

טיפול בתקלות

במקרה של תקלה במהלך הטעינה, ראשית ננתק את הכבל בזהירות מהעמדה ומהרכב. אסור להמשיך לשימוש בעמדה עד לפתרון הבעיה.

חשוב לפנות לגורמי התמיכה הרלוונטיים. אם זו עמדה ציבורית, יש ליצור קשר עם ספק השירות או החברה האחראית על התחזוקה של העמדה.

במידה והנזק הוא בכבל או במפסק המגן של עמדת הטעינה הפרטית שלנו, יש להזמין חשמלאי מוסמך לבדיקות ותיקונים. שמירה על תקינות הכבל והעמדה יכולה לחסוך לנו הרבה עוגמת נפש ותקלות עתידיות.

נזכור שבטיחות מעל הכל. לכן, תמיד נפעל בזהירות ונשמור על כללי הבטיחות שתוארו כאן כדי ליהנות מטעינות מהירות ובטוחות.

תובנות משתמשים

בעמדות טעינה לרכבים חשמליים יש הרבה להביא בחשבון. משתמשים מעידים על חוויות שונות ואף מתעוררות שאלות רבות לגבי השימוש בעמדות.

חוות דעת

אנחנו ראינו הרבה תגובות חיוביות לגבי עמדות טעינה. משתמשים רבים מציינים את הנוחות שיש בכבל מובנה בעמדה, כי זה חוסך לנו את הצורך לסחוב כבל בכל פעם.

עוד נקודה מעניינת: אנשים מרוצים מהמהירות שבה טעינת הרכב מתבצעת בעמדות טעינה ציבוריות מסוג Mode 3. במקרים רבים, מהירות הטעינה נמצאת בפרמטרים המקובלים ועומדת בציפיות.

גם מבחינת הבטיחות, יש משמעות רבה לכך שבעמדות התקנת מפסק מגן. זה מקנה לנו שקט נפשי בזמן שאנחנו מטעינים את הרכב.

שאלות נפוצות

אחת השאלות הנפוצות שאנחנו שומעים היא האם חובה להשתמש בכבל מסוים לכל עמדה. לרוב, כן. בעיקר בעמדות טעינה ציבוריות, יש להשתמש בכבל המתאים ל – Type 2.

שאלה נוספת נוגעת להתקנה בבניין מגורים. כאן חשוב להבהיר שהתקנה בבית פרטי תחייב חנייה בטאבו, ומכך ניתן להבין שבבניינים משותפים יש לא פעם צורך באישור מהוועד.

לבסוף, עולה השאלה: האם ניתן להשתמש בכבל נייד במקום קבוע? למען האמת, בהחלט כן, אך חשוב שהכבל והעמדה יהיו תקניים לעבודה יעילה ובטוחה.

מדיניות ותקנות

במדור זה נעמוד על התקנות התעשייתיות והממשלתיות הנוגעות לעמדות טעינה לרכב חשמלי. התקנות האלו עוזרות לנו להבין כיצד להתקין עמדות טעינה בצורה בטוחה ונכונה בבית או בבניין מגורים.

תקנות תעשייתיות

בתעשייה ישנם תקנים ברורים שמטרתם להבטיח שעל כל עמדת טעינה יהיו כל המאפיינים הנדרשים לבטיחות ולתקינות. לדוגמה, תקן IEC 62196 מגדיר את מחברי הכבלים בעמדות טעינה במתח גבוה.

כמו כן, בעמדות טעינה ציבוריות משתמשים בחיבור Type 2 בלבד לפי תקן Mode 3. חשמלאים חייבים לעמוד בדרישות לתקני בטיחות, כמו תקני ISO הרלוונטיים.

נתון חשוב נוסף הוא שעל תקע ההתקן לעמוד בדרישות ת"י 60309, עם זרם שלא יעלה על 16 אמפר חד פאזי. בעמדות מסוימות יש גם צורך להתקין מפסק מגן.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי