רכבים חשמליים נטענים באמצעות עמדות טעינה, ובמאמר זה נרחיב מעט אודות עמדות טעינה ביתיות, תוך השוואה בין עמדות טעינה DC מהירות לעמדות טעינה AC סטנדרטיות. אז האם כדאי להתקין עמדת טעינה מהירה בבית?
באופן כללי לא מומלץ להתקין עמדת טעינה מסוג DC לשימוש ביתי. עמדות אלה הינן יקרות יותר, פוגעות בחיי הסוללה של הרכבים החשמלי ואינן מתאימות לכל סוגי הרכבים. טעינה ביתית ממילא מתרחשת על פי רוב בשעות הלילה, עובדה המייתרת את הצורך בטעינה מהירה. שימוש בעמדות טעינה מסוג DC מתבצע בעמדות טעינה ציבוריות, אולם במרחב הפרטי נראה כי עמדות טעינה AC רגילות מספיקות בהחלט.
מהי עמדת טעינה מהירה DC?
את עמדות הטעינה ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים: טעינה מהירה (DC) וטעינה סטנדרטית (AC). ההבדל העיקרי בין סוגי הטעינות הינו מהירות הטעינה כמובן, כאשר טעינה מהירה נעשית באמצעות זרם חשמלי ישיר (DC) אל תוך הרכב, דבר הגורם לתהליך הטעינה להיות מהיר בהרבה מטעינה סטנדרטית. משך הטעינה הממוצע בשיטת DC הינו כ- 40 דקות, בעוד שטעינה סטנדרטית (AC) לוקחת בממוצע כ- 7 שעות לטעינה מלאה.
החסרונות של טעינה מהירה
מהפסקה לעיל נראה כי טעינה מהירה עדיפה על פני טעינה סטנדרטית, אולם זה לא בדיוק המצב וחשוב לדעת כי לשיטת טעינה זו קיימים גם מספר חסרונות משמעותיים:
שחיקת הסוללה
החיסרון המרכזי בטעינה מהירה הינו הנזק שנגרם לסוללה. הכנסת זרם חשמלי ישיר לסוללה פוגע בה לאורך זמן, ושוחק את יכולת הטעינה שלה.
תשתיות חשמל
עמדות טעינה מסוג AC דורשות מתח חשמלי בעוצמה של 22 קילו-וואט, מתח המצוי במערכת החשמל הביתית שלכם. בניגוד לכך, עמדת טעינה מהירה דורשת זרם חשמלי בעוצמה של מעל ל- 50 קילו-וואט, מתח אשר לא ניתן לספק במערכות החשמל הביתיות, ועל כן התקנת עמדת טעינה מהירה ביתית ידרוש מכם לבצע עבודות לפריסת תשתית חשמל מתאימה.
סוג רכב חשמלי
לא כל סוגי הרכבים החשמליים הינם בעלי יכולת קיבול של טעינה מהירה, וישנם סוגים של רכבים חשמליים (רנו זואי לדוגמא) אשר אינם יכולים כלל להתחבר לצורת טעינה זו. ניתן לבדוק במדריך הרכב האם הרכב שלכם מסוגל להיטען בצורת טעינה זו.
מחיר עמדת טעינה מהירה
מחיר טעינה בשיטת DC הינו יקר יותר לעומת הטעינה בשיטת ה-AC. בנוסף, מחיר עמדת הטעינה עצמה, ומחיר ההתקנה של עמדת מסוג DC הינו יקר יותר בהשוואה לעמדת טעינה ביתית מסוג AC.
עמדות טעינה – ההבדל בין ציבורי לפרטי
שוק הרכבים החשמליים מערער במקצת את מושגי ה"תדלוק" אליהם התרגלנו בעשרות השנים האחרונות. בניגוד לקצב ההתרבות של הרכבים החשמליים, נראה כי עמדות הטעינה הציבוריות אינן שותפות למגמה זו, וממחקרים שנעשו במדינות בהם הרכבים החשמליים נפוצים יותר, עולה כי יותר מ- 80% מהטעינות של הרכבים החשמליים נעשות בעמדות טעינה ביתיות. כמובן שאופי הטעינה הביתי שונה מאופי הטעינה הציבורי.
בחירת עמדת טעינה ביתית
עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי מאפשרת לכם לחבר את רכבכם בסוף יום העבודה, ולקבלו בבוקר כשהוא טעון ומוכן לנסיעה. מכיוון שכך, מהירות הטעינה אינה משמעותית כל כך, היות ובין כה וכה הרכב צפוי לחנות בביתכם למשך מספר שעות בכל יום. מנגד, טעינה בעמדות ציבוריות נדרשות להיות מהירות וקצרות, היות וזמני ההמתנה פוגעים לכם בסדר היום.