מה עדיף: רכב חשמלי או רכב בנזין?

חושבים שמחיר הדלק כבר מוגזם? מכירים את המוסכניק שלכם טוב מדי? אולי הגיע הזמן לעבור לרכב חשמלי. שאלה נפוצה מאוד בקרב בעלי רכב רבים היא האם בכלל רכב חשמלי עדיף מבחינה כלכלית על פני רכב בנזין? 

התשובה היא כן, שימוש ברכב חשמלי עשוי לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה כאשר על פי החישוב שלנו אשר יפורט בהמשך, עלות האחזקה של רכב חשמלי עומדת על 24,395 ש"ח בשנה לעומת רכב בנזין שאחזקתו יקרה יותר ומחירה עומד על 29,096 ש"ח בממוצע. פער של כמעט 6,000 שקלים. 

טעינה חשמלית או דלק? השוואת מחירים מלאה

אחת אפס לרכב החשמלי. המחיר אשר תשלמו על טעינת רכב חשמלי זול בצורה משמעותית מאשר רכב המונע על ידי בנזין ושומר על יחס של כמעט 1:6. כמובן שהדבר משתנה בהתאם למחירי צריכת החשמל והבנזין. 

עלות בסיסית של טעינת רכב חשמלי עומדת על 150 שקלים לחודש בממוצע, לעומת רכב בנזין שעבור תדלוקו תשלם 850 ש"ח בממוצע כל חודש. מסקנה, רכב חשמלי יצריך אתכם לשלם 10,000 ש"ח בשנה לעומת 1,800 ש"ח אשר תשלמו עבור טעינת רכב חשמלי. פער של מעל 8,000 שקלים. 

שמעת על עמדת הטעינה שמשגעת את המדינה?!
לחצו כאן לפרטים נוספים!
YouTube video

האם ביטוח לרכב חשמלי זול יותר לעומת רכב בנזין?

כאשר מדברים על ביטוח חובה בלבד, אין פערים בין רכב חשמלי לרכב בנזין והמחיר יהיה בערך 1442 ש"ח לשנה. לעומת זאת, ביטוח מקיף יקר יותר עבור רכב חשמלי ומחירו עומד על 5,000 ש"ח בממוצע להבדיל מביטוח רכב בנזין עבורו תשלמו 3,500 ש"ח בממוצע.

תחזוקה שוטפת

כל בעל רכב יודע כי לא משנה מתי, יום יבוא וגם הוא יצטרך לבקר במוסך. עבור רכב בנזין, מחיר הטיפולים והביקורים במוסך יהיה בממוצע 4,000 ש"ח בשנה ואף יותר. לעומת זאת, חלקי הרכב החשמלי נוטים להיות אמינים יותר ולהישמר לאורך זמן רב יותר. כתוצאה מכך, תחזוקת הרכב לא תעלה לכם יותר מ- 2,000 שקלים בשנה. פער של 1,000 שקלים ומעלה. יתרה מכך, תצטרכו לבקר במוסך רק לעיתים רחוקות.

אגרת רישוי

גם כאן ידו של הרכב החשמלי על העליונה. בעוד שאגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת כיום על 530 ש"ח בלבד ללא כל קשר לשווי הרכב, עבור רכב בנזין תצטרכו לשלם בין 1,200 ל- 1,500 ש"ח עבור רכב שערכו לא יעלה על 128,000 ש"ח. במידה שהרכב יקר יותר, המחיר גם כן יהיה גבוה הרבה יותר.

טסט שנתי

טסט שנתי עבור רכב בנזין עולה כיום 96 ש"ח ומורכב מבדיקת זיהום אוויר (31 ש"ח), רישום מספר הקילומטרים (2 ש"ח) ומחיר הטסט הכללי (63 ש"ח). עבור הטסט לרכב חשמלי תשלמו 65 ש"ח בלבד כתוצאה מכך שבדיקת זיהום אוויר לא רלוונטית עבור רכב חשמלי.

ירידת ערך

לצערנו הגדול, כל רכב שתקנו יאבד בערך 50% מערכו לאורך 5 שנים. לכן, כתוצאה מכך שרכב חשמלי יקר יותר בממוצע מרכב בנזין, תפסידו יותר כסף מירידת ערך בטווח הארוך. 

אם ניקח לדוגמה רכב בנזין שמחירו 100,000 שקלים, לטווח של 5 שנים ירידת הערך שלו תהיה 50,000 שקלים (10,000 שקלים בשנה). לעומת רכב חשמלי שמחירו יהיה יקר יותר ב- 50% בממוצע ולאורך השנים יסתכם הפער בעשרות אלפי שקלים.

מה לגבי רכב היברידי?

רכב היברידי מאפשר לכם ליהנות משילוב של שני העולמות, ואכן זה יכול להיות פתרון מצוין לטווח הקרוב. רכב היברידי נוסע על חשמל בלבד כאשר הרכב נוסע במהירויות נמוכות, וכאשר המהירות גוברת הרכב עובר לשימוש בדלק.

באופן כללי רכבים היברידיים חסכוניים הרבה יותר מאשר רכבי בנזין קלאסיים. ובמקביל הם אינם תלויים בטעינה חשמלית כדי לנסוע. כך שבמידה ואינכם ערוכים עדיין מהבחינה שצריך להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי ולבצע את כל ההתאמות, אז רכב היברידי יכול להיות פתרון מצוין עבורכם לשנים הקרובות.

אז בשורה התחתונה: האם כדאי לקנות רכב חשמלי?

בשורה התחתונה רכב חשמלי משתלם יותר מאשר רכב הנוסע על דלק. כאשר בשנים הקרובות צפויה גם ירידת מחירים של הסוללות של הרכבים החשמליים, אשר מהוות את מירב העלות של הרכב. תוסיפו לכך את מגוון החברות הסיניות אשר מצטרפות למרוץ, ותקבלו מגמה של ירידת מחירי הרכבים החשמליים. כך שמחינת חיסכון רכב חשמלי עדיף על רכב בנזין.

אבל… חשוב גם לקחת בחשבון את עניין הטעינה. רכב חשמלי מגיע עם דרישות משלו, וגם צורך בשינוי הרגלים בכל מה שקשור להחזקת רכב פרטי. במידה ויש לכם חניה פרטית, אתם יכולים די בקלות לבצע התקנה של עמדת טעינה ביתית, ופשוט להתרגל לכך שצריך להטעין את הרכב במהלך הלילה.

אך במקרה ובו אין לכם חניה פרטית שרשומה על שמכם בטאבו, הנושא יכול להיות מורכב יותר. כך שלפני שאתם מחליטים לקנות רכב חשמלי, בדקו לעומק את האפשרות להתקנת עמדת טעינה. בהצלחה!

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי