האם רכב חשמלי צריך חיבור חשמל תלת פאזי? 

רכב חשמלי הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. עם ההתפתחות הטכנולוגית, רבים מאיתנו מתלבטים האם יש צורך בחיבור חשמלי תלת פאזי לרכבים חשמליים. התשובה היא תלויה בצורך המהירות הטעינה שלנו. חיבור תלת פאזי אומנם מאפשר טעינה מהירה יותר בהשוואה לחיבור חד פאזי, מה שיכול לחסוך לנו שעות רבות של המתנה.

חיבור תלת פאזי יכול לעמוד במתח גבוה יותר ולהטעין את הרכב בזמן קצר יותר. זה חשוב במיוחד למי שנוסע הרבה וצריך את הרכב מוכן מהר. זה כאילו אנחנו מחברים אותו לשקע סופר טעינה שמאפשר לנו לחזור לכביש כמעט מיד.

אנחנו רוצים לענות לשאלה הזו בצורה פשוטה וברורה כדי לאפשר לכולנו לקבל החלטה נכונה. במאמר הבא נבחן את היתרונות והחסרונות של חיבור תלת פאזי, ונסביר מתי זה באמת שווה את ההשקעה.

מהות החיבור לרכב חשמלי

כשמדברים על חיבור חשמלי לרכב חשמלי, ישנם מספר גורמים חשובים שכדאי להבין. נדון בהבדלים בין חיבור חד פאזי לתלת פאזי, יתרונות של חיבור תלת פאזי לרכבים חשמליים ועוד.

הבדלים בין חיבור חשמל תלת פאזי לחד פאזי

חיבור חד פאזי מתפקד בצורה פשוטה יותר עם מתחים נמוכים. בדרך כלל, הוא נותן קיבולת של עד 7.4 קילוואט בשעה. המשמעות היא שזמן הטעינה יכול להיות ארוך יחסית, תלוי כמובן בסוללה של הרכב.

מצד שני, חיבור תלת פאזי מספק זרם חזק יותר, עם עד 400 וולט. זה מאפשר טעינה מהירה יותר, כמעט פי שלושה בהשוואה לחד פאזי. כלומר, אם יש לנו רכב חשמלי עם סוללה גדולה, חיבור תלת פאזי יהווה יתרון משמעותי מבחינת זמן טעינה.

יתרונות חיבור תלת פאזי לרכבים חשמליים

כפי שכבר הזכרנו, חיבור תלת פאזי מאפשר טעינה מהירה יותר. זה יכול להיות מועיל במיוחד כשאנחנו ממהרים ורוצים לטעון את הסוללה בצורה מרבית בזמן קצר.

יתרון נוסף הוא יציבות המתח. חיבור תלת פאזי יכול לספק מתח יציב ואחיד, מה שמפחית את הסיכוי לפגוע בסוללה לאורך זמן.

בנוסף, יש גם יתרון מבחינת גמישות. במצבים שבהם יש כמה רכבים חשמליים הזקוקים לטעינה בו זמנית, חיבור תלת פאזי יכול לספק חשמל לכמה כלי רכב במקביל בלי לפגוע ביעילות. זה פתרון מצוין עבור עסקים או משפחות עם כמה רכבים.

בסופו של דבר, החיבור תלת פאזי נותן לנו פתרון מהיר, יעיל ויציב יותר להטענת רכבים חשמליים, מה שעושה את החיים הרבה יותר קלים ונוחים.

דרישות חיבור לרכב חשמלי

אנחנו נסקור כאן את הדרישות ההכרחיות לחיבור רכב חשמלי, נתמקד בתקנים המקומיים וגם נבחן איזה סוג חיבור מתאים ביותר לטעינה של הרכב שלכם.

תקנים ודרישות מקומיות

כשמדובר ברכבים חשמליים, חשוב לדעת שיש תקנים ודרישות מקומיות להתקנה ושימוש במטענים. התקנים נועדו להבטיח את הבטיחות והיעילות של המערכת.

לדוגמה, בישראל יש תקנות קפדניות המחייבות שימוש במערכות טעינה מאושרות בלבד. התקנות כוללות גם את הצורך במערכת הגנה מפני עומס יתר וקצרים.

באירופה, חיבור מסוג Type 2 הוא הנפוץ ביותר המותאם לתקינה האירופאית.
בארצות הברית, השקע הנפוץ הוא מדגם Type 1.

בבתים חדשים, יש לבדוק עם חברת החשמל המקומית האם התשתית תומכת בחיבור החשמל הנדרש. בארץ עם חיבור תלת פאזי ניתן להטעין רכב הרבה יותר מהר מאשר בחיבור חד פאזי.

בחירת סוג החיבור לטעינה

כאן נבחן איזה סוג חיבור מתאים לצרכים של הרכב שלנו. חשוב לבחור חיבור יעיל ומהיר מתאים לתשתית שיש בבית או בעבודה.

חיבור חד פאזי מתאים למטענים קטנים ופחות עוצמתיים, לדוגמה כבל TYPE 1.
חיבור תלת פאזי מאפשר טעינה מהירה וזקוק לתשתית מתאימה, כמו כבל TYPE 2.

היתרון של חיבור תלת פאזי הוא היכולת להטעין את הרכב בזמן קצר יותר, מה שמתאים במיוחד לרכבים עם סוללות גדולות. חיבור כזה דורש לעיתים התקנה מיוחדת של חשמל, ולכן חשוב לבדוק מראש אם הבית שלנו תומך בכך.

באופן כללי, חשוב לבדוק מה ההמלצות של יצרן הרכב ומה האפשרויות המקומיות לפני שמחליטים על סוג החיבור.

התקנה ובטיחות

התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי דורשת תכנון נכון וביצוע מדויק כדי להבטיח בטיחות ויעילות מרבית. חשוב לדעת את השיטות הנכונות להתקנה והעקרונות הבטוחים שיש לשמור עליהם.

שיטות התקנה מומלצות

בואו תתקינו את עמדת הטעינה בצורה הכי טובה שאפשר. קודם כל, חשוב מאוד להזמין חשמלאי מורשה ומנוסה שיבצע את העבודה. לא פחות חשוב הוא לוודא שהחיבור החשמלי מתאים למתח נדרש לעמדה.

אנחנו יכולים לבחור בחיבור תלת פאזי שנותן טעינה מהירה יותר, במיוחד אם יש לנו רכב חשמלי עם סוללה גדולה. זה משתלם למי שלחוץ בזמן ורוצה שהאוטו יהיה מוכן לנסיעה במהירות.

אם אין לנו אפשרות לחיבור תלת פאזי, חיבור חד פאזי יעשה את העבודה, רק יקח קצת יותר זמן. בכל מקרה, חשוב לוודא שההתקנה בביצוע מקצועי ושכל חלקי המערכת מותאמים לתנאי השימוש ולדרישות החוק.

היבטי בטיחות ותחזוקה

בטיחות מגיעה לפני הכל! נתחיל מזה שחשמלאי צריך לבדוק את מערכת החשמל הביתית ולהבטיח שהיא עומדת בעומס הצפוי. זה אומר לוודא שאין תקלות שיכולות להעלים את היתרון ולהפוך לסכנה.

מומלץ גם לבדוק אחת לתקופה את התקינות של השקע והכבלים. חשוב לראות שאין נזקים חיצוניים ואם יש, לדווח מיד ולתקן בלי דיחוי.

אנחנו חייבים לזכור – התחזוקה היא גם חלק מהבטיחות. לשמור על ניקיון העמדה ולוודא שהתפסים והברגים מחוזקים במקום הנכון. אם נשתמש בעמדה כדרך קבע, כדאי גם לערוך בדיקה שנתית מעמיקה על ידי איש מקצוע שיבדוק שאין בעיות עומק.

עלויות ושיקולים כלכליים

חיבור חשמל תלת פאזי לרכב חשמלי יש משמעות כלכלית חשובה שיכולה להשפיע על ההחלטה שלנו. מסיבה זו, כדאי לזכור את עלויות ההתקנה וגם את היתרונות הכלכליים שהוא יכול להציע לנו.

עלות התקנת חיבור חשמל תלת פאזי

התקנת חיבור חשמל תלת פאזי היא תהליך הדורש התערבות מקצועית והיא עשויה להיות יקרה. עלות ההתקנה יכולה לנוע סביב 3,000 עד 5,000 שקלים, תלוי במורכבות ההתקנה והצרכים האישיים שלנו.

בנוסף, ניתן לקחת בחשבון שיש עלויות נוספות, כמו היתר תקציבי על ידי חברת החשמל ושינוי תשתיות בהתאם לצורך. ישנה גם האפשרות לקבל תמיכה ממשלתית, אך זה תלוי בתוכניות הקיימות באותה השנה. בסופו של דבר, חשוב לבדוק האם התקנת חיבור תלת פאזי מתאימה למשק החשמל הביתי שלנו.

חיסכון בזמן טעינה והוצאות אנרגיה

חיבור תלת פאזי מאפשר טעינה מהירה יותר של הרכב החשמלי, וזה יכול לחסוך לנו זמן יקר. במקום להמתין שעות רבות לטעינה מלאה, נוכל לקצר את משך הזמן הזה משמעותית.

טעינת רכב חשמלי עם חיבור תלת פאזי יכולה להיות חסכונית יותר מבחינת צריכת חשמל. כשחוזרים הביתה ונדרש לטעון את הרכב בלילה, במהירות גבוהה יותר, יש לנו מרווח זמן לטעינות נוספות בהמשך היום, אם צורך בכך.

בסופו של דבר, שילוב של זמן טעינה קצר יותר יחד עם אפשרות לחסוך בעלויות חשמל, נותן לנו יתרון כלכלי חשוב ומפשט את השימוש ברכב החשמלי.

אלטרנטיבות לחיבור תלת פאזי

ישנן כמה אלטרנטיבות לחיבור תלת פאזי שיכולות להתאים לצרכנים שמחפשים פתרונות טעינה מתאימים לרכב החשמלי שלהם. נקפיד לפרט על תחנות טעינה ציבוריות ועל חידושים טכנולוגיים בתחום הטעינה.

שימוש בתחנות טעינה ציבוריות

תחנות טעינה ציבוריות הן פתרון נוח לאלו שאין להם חיבור תלת פאזי בבית. בפריסה רחבה בערים ובאזורים כפריים, תחנות אלו מציעות מהירויות טעינה מגוונות. חלק מהתחנות מספקות טעינה מהירה מאוד, דבר שחוסך זמן ומאפשר להמשיך בנסיעה בלי עיכובים מיותרים.

ישנם מקרים בהם תחנות אלה משתמשות בחיבורי DC מהירים שביניהם ניתן למצוא מהירויות של עד 350KW. כמות תחנות הטעינה הציבוריות הולכת וגדלה, הן ממוקמות בקניונים, בנייני משרדים ומתחמי תעשייה, מה שמקל על הגישה אליהן.

חידושים טכנולוגיים בתחום הטעינה

הטכנולוגיה בתחום הטעינה מתפתחת במהירות וכוללת פתרונות מתקדמים. בין החידושים ניתן למצוא טעינה אלחוטית, המאפשרת לנו לטעון את הרכב מבלי להתחבר לכבל, פשוט על ידי חניה מעל משטח טעינה מיוחד.

חידושים נוספים כוללים מטענים ניידים שיכולים לספק גמישות ונוחות לטובת טעינה במקומות פחות נגישים. מטענים אלו קטנים וקלים לנשיאה, ומסוגלים להטעין את הרכב במקומות כגון חניונים ומשטחים ציבוריים שאינם מצוידים בתשתית טעינה מתקדמת.

המשמעות היא שהאפשרויות הן רבות, וכל אחד יכול למצוא את הפתרון שהכי מתאים לו.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי