עמדת טעינה ציבורית לרכב חשמלי

תחנות טעינה ציבוריות מאפשרות לבעלי רכב חשמלי לעצור במהלך הנסיעה ולטעון את הרכב שלהם כאשר מדובר בנסיעות ארוכות במיוחד (או אם במקרה שכחתם להטעין את הרכב בבית באותו יום). 

ישנן עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי אשר פרוסות בכל רחבי הארץ, ועם הזמן אפשר לראות יותר ויותר תחנות כאלו נפתחות. לרוב אפשר למצוא עמדת טעינה ציבורית בסביבת מסעדות, מרכזי קניות, תחנות דלק, פארקים ושאר מקומות ציבוריים.

מפה של עמדות טעינה ציבוריות בישראל

ישנן מספר רב של עמדות טעינה מכל הסוגים פרוסות ברחבי ישראל הנה טבלה של חלקן. נא לקחת בחשבון שייתכן ולא כל העמדות מעודכנות, לכן חשוב גם לבצע בדיקה בעצמכם.


מפה: לאוניד ציטלובסקי

סוגי טעינה בעמדות ציבוריות

ישנן 2 סוגי טעינה בתחנת טעינה ציבורית. יש את טעינת AC אשר ניתן לטעון בעזרתה את כל סוגי הרכבים, זה אותו סוג טעינה שניתן למצוא בעמדות טעינה ביתיות. לעומת זו ישנו גם סוג טעינה מהירה שגם נקרא טעינת DC. 

YouTube video

עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי

עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי אשר נקראת DC זו עמדת טעינה ציבורית. ניתן למצוא עמדות שכאלו פרוסות בכל רחבי הארץ. זו עמדה קלה לשימוש, ומחברים אליה את האוטו בדיוק כמו כל עמדת טעינה רגילה. 

מדובר על עמדות טעינה בהספקים של 50 קילו וואט ומגיעות עד להספק של 250 קילו וואט. הן מתחברות לרכב החשמלי בעזרת כבל עם שקע מסוג CHAdeMO המאפשר טעינה בהספק של עד 62.5 קילו וואט. כמו כן ישנו גם שקע CSS2 שהוא למעשה שדרוג של השקע האירופי הרגיל לצורך טעינה מהירה במיוחד בהספקים גדולים יותר.

הזמן הכי טוב להשתמש בעמדת טעינה מהירה הוא כאשר אתם צריכים טעינה באותו הרגע ואתם מוכנים לשלם קצת כדי לקבל זאת. כמו למשל כאשר אתם נוסעים לטיול ארוך באוטו, או כאשר נתקעתם בלי בטריה ואתם לחוצים בזמן.

חשוב לדעת שלא כל הרכבים החשמליים מותאמים לטעינה מהירה. לכן אם לדעתכם זה משהו שיהיה לכם בו צורך, בררו לפני שאתם רוכשים את הרכב שהוא אכן מתאים לטעינה מהירה.

השתמשו בטעינה מהירה רק במקרה הצורך

העלות של טעינה מהירה בדרך כלל גבוה יותר מאשר טעינה סטנדרטית, משום שזו טעינה המספקת מתח חשמלי גבוה יותר ולכן היא גם יקרה יותר לתפעול. כמו כן ישנה סיבה נוספת לא לטעון בעזרת טעינה מהירה לעתים קרובות מדי: מתח חשמלי גבוה מאוד זורם לבטריה בעת טעינה מהירה, וזה מאמץ אותה.

שימוש בטעינה מהירה באופן קבוע יכול לפגוע ביעילות של הבטריה ובאורך החיים שלה, לכן אני ממליץ להשתמש בטעינה מהירה רק כאשר אתם באמת צריכים זאת.

פעלו לפי כלל ה- 80%

בזמן הטעינה כל בטריה של רכב חשמלי עובדת לפי מה שנקרא "עקומת טעינה". הטעינה מתחילה בקצב איטי, כאשר הרכב עוקב אחרי גורמים מרכזיים (החל מרמת הטעינה של הבטריה ועד למזג האוויר בחוץ). 

לאחר מכן הקצב מזנק ומגיע לשיא המהירות למשך כמה זמן שניתן, ואז מאט חזרה באזור ה- 80% טעינה. ההאטה מתבצעת כדי לשמור על בריאות הבטריה ועל אורך חייה.

כאשר טוענים את הרכב החשמלי טעינת DC מהירה, כדאי לסיים את הטעינה ולנתק את הפלאג אין כאשר הבטריה מגיעה לאזור ה- 80%. זה השלב שבו הטעינה מאטה באופן דרמטי, וזה יכול לקחת אותו משך זמן לסיים את ה- 20% הנותרים, כפי שלקח לטעון את ה- 80% של הבטריה.

AC או DC

אם תהיתם למה קוראים לטעינה מהירה DC זה בגלל ש- DC מתייחס ל- Direct Current (זרם ישר), שזהו הסוג שבו משתמשות הבטריות של הרכבים החשמליים. טעינת AC סטנדרטית מתייחסת ל- Alternating Current (זרם חילופין) שאותו אפשר למצוא בכל שקע סטנדרטי בבית.

רכבים חשמליים מגיעים עם מטען פנימי מובנה אשר ממיר זרם AC ל- DC בשביל הבטריה. תחנות טעינה מהירות ממירות זרם AC ל- DC כבר בעמדת הטעינה, ומספקות זרם DC ישירות לבטריה. זו הסיבה שהבטריה נטענת כל כך מהר.

איך עמדת טעינה מהירה מגנה על הבטריה שלכם

YouTube video

עמדות טעינה מהירות מגיעות עם אותם מנגנוני הגנה מובנים בדיוק כמו שאר עמדות הטעינה לרכבים חשמליים. עמדת טעינה DC מספקת לרכב את כמות הזרם החשמלי שאיתו הוא יכול להתמודד. 

מתחילת הטעינה ועד סופה, הרכב מתקשר עם עמדת הטעינה, ועוקב אחר פרמטרים מרכזיים כמו: מצב הטעינה הקיים, הזרם החשמלי המקסימלי שאפשר לשלוח, והסדרת זרם החשמל. בגלל העובדה שטעינת DC שולחת הרבה יותר זרם חשמלי מאשר טעינת AC, חשוב במיוחד לא לשלוח יותר זרם חשמלי ממה שהבטריה יכולה להתמודד.

כאשר הטעינה מתחילה, הבטריה מתחילה להתחמם ואז הרכב משדר שהוא יכול להתמודד עם זרם גבוה יותר, מה שמגביר את מהירות הטעינה של הבטריה. כאשר הטעינה ממשיכה הרכב יתריע למטען מתי הגיע לגובה המהירות המקסימלי בתוך טווח הביטחון, והם יקפידו לשמור על אותו קצב ככל הניתן. 

הרכב שלכם נמצא בשליטה מלאה לכל אורך הטעינה המהירה, והוא משדר למטען בדיוק כיצד לפעול כדי להבטיח את ההגנה על הבטריה שלכם.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי