האם מותר להטעין רכב חשמלי בתוך בניין

בעלות על רכב חשמלי נושאת בצדה חיסכון משמעותי בעלויות הדלק המאפיינות החזקת רכב המונע על ידי בנזין. אולם, בשונה מתדלוק רכב בבנזין, טעינת הסוללה של הרכב החשמלי אורכת זמן רב. הדרך להתמודד עם חיסרון זה היא על ידי טעינת הרכב החשמלי בשעות שבהם הוא אינו פעיל, וזאת על ידי התקנת עמדת טעינה בסמוך לבית. עם זאת, כאשר מדובר בבניין, ישנן מספר סוגיות שיש לתת להן את הדעת. 

האם צריך אישור של ועד בית כדי להתקין עמדת טעינה

הגידול המתמיד בתפוצת רכבים חשמליים במדינת ישראל, אשר בא לידי ביטוי הן בכניסת יצרניות רכבים המשווקות בישראל רכבים חשמליים באופן בלעדי כגון טסלה ואחרות, לצד הפצת דגמים של יצרניות מוכרות דוגמת יונדאי, קיה ומרצדס, יצר סוגיה חדשה הנוגעת לאפשרויות הטעינה של בעלי הרכבים, כאשר אלו מתגוררים בבית משותף. 

אחת הדרכים להתמודדות עם סוגיה זו, שבה מבקש בעל הרכב להתקין עמדת טעינה בשטח החניה של הבניין הוא נוהל התקנת עמדות טעינה שפורסם על ידי משרד האנרגיה, אשר נועד להנחות את ועד הבית מול דייר המבקש להתקין עמדת טעינה והן עבור בעל הרכב אשר נדרש לספק לו פתרון הולם לצורכו להטעין את סוללת רכבו. 

טעינת רכב חשמלי בתוך בניין
טעינת רכב חשמלי בתוך בניין

שאלת השיוך של שטח החניה 

בחלק מהבתים המשותפים נעשית הצמדה של החניות לבעלי הדירות, וכל עוד העמדה אינה פוגעת בחזות הבניין, לא נדרש אישור של יתר הדיירים להתקנת העמדה. מנגד, כאשר מדובר בשטח המוגדר שטח משותף, הרי שביצוע שינוי או תפיסת אחיזת קבע על ידי התקנת עמדה, דורשת אישור של יתר הדיירים אשר לכאורה נגרע מהם שטח לטובת שימוש פרטי של בעל הרכב. 

טעינת רכב חשמלי בחניון תת קרקעי

משתנה נוסף הוא הצורך של הדייר בחיבור ללוח החשמלי המשותף. בבתים משותפים, הזנת התאורה של חדר המדרגות נעשית בדרך כלל על ידי ארון חשמל משותף. במקרה שבו קיים קושי להעביר קו מתח בין הארון הפרטי של בעל הרכב לעמדת הטעינה, עשוי בעל הרכב למצוא עצמו בפני מצב שבו הדרך היחידה שבה יוכל להטעין את רכבו היא באמצעות חיבור לארון המשותף.

קושי זה מאפיין בניינים בהם החניון המשותף הוא תת קרקעי. במקרים מעין אלו, כמעט בלתי אפשרי להעביר קו חשמלי בין הארון הפרטי של בעל הדירה לחניון התת קרקעי. 

במקרה כזה, על בעל הרכב להידרש לשאלת יכולת הארון המשותף, אשר לרוב מתוכנן להתמודד עם עומס חשמל נמוך, לספק זרם בעוצמה גבוהה לעמדת הטעינה. במידה שיש צורך לשנות את עוצמת הזרם, על בעל הרכב לקבל את אישור הדיירים לכך. 

עלות עמדת טעינה בבית משותף

עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף כרוכה בעלות הנגזרת משני רכבים, כאשר הרכיב האחד הוא עלות העמדה עצמה והרכיב השני הוא עלות ההתקנה. ככל שהעמדה משוכללת ומספקת זמן טעינה קצר יותר, כך עלותה תהיה גבוהה יותר. בהתאמה, ככל שהוצאת ההתקנה אל הפועל מורכבת יותר, כך רכיב ההתקנה יהיה יקר יותר. 

טעינת רכב חשמלי בבניין – להתמודד עם מכלול הסוגיות

עמדת טעינה מנוהלת

שאלת ההנאה האבסולוטית מבעלות על רכב חשמלי יכולה פעמים רבות להיות מוכרעת על בסיס האפשרות של בעל הרכב להתקין את העמדה בשטח הבית המשותף, ובמקרים מסוימים גם להתחבר לארון החשמל המשותף. ניתן לעשות זאת בין היתר על ידי העלאת מודעות הדיירים בדבר חשיבות המעבר לשימוש ברכב חשמלי, לצד התקנת עמדת טעינה בטיחותית בעלת מראה סולידי.

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי