מה עושים כאשר יש יותר מדי רכבים חשמליים בבניין והמערכת לא עומדת בעומס?

כניסתם של הרכבים החשמליים לחיינו הובילה לשינויים רבים, ונראה שנכונות לנו עוד התאמות רבות בשנים הקרובות. אחת הבעיות הגדולות הנובעת מהתפשטותם של הרכבים החשמליים נוגעת בעומס החשמלי הנוצר עקב טעינת מספר רכבים במקביל. 

כצרכנים פרטיים נראה כי ניתן למצוא לבעיה זו מספר פתרונות ברמה הפרטית – הן ברמת הצרכן הבודד, והן ברמת דיירי הבית המשותף כולו. להלן נציג 5 פתרונות אפשריים, כאשר כל פתרון מתאים במצבים מסוימים.

    להצעת מחיר על עמדת טעינה לרכב חשמלי השאירו פרטים או התקשרו:
    077-804-5600

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    עמדת טעינה מנטרת בבית משותף

    עמדת טעינה מנטרת, כשמה כן היא, מנטרת את רמת החשמל הזורם לעמדות הטעינה. עמדה מסוג זה מאפשרת לדיירי הבניין לדעת באופן מדויק מהי צריכת החשמל של כל בעל רכב, ולהשתמש במידע זה בדרכים שונות – ניתן לקבוע כי כל דייר רשאי לצרוך כמות מסוימת בלבד של חשמל, או להגדיר שעות מסוימות בלבד בהן יהיה מותר להטעין את הרכבים. בנוסף, עמדת טעינה מנטרת מאפשרת לוועד הבית לחלק את חיובי החשמל בין הדיירים באופן מדויק. 

    עמדת טעינה מנטרת לרכב חשמלי

    מערכת ניהול עומסים לעמדות טעינה

    פתרון אפשרי נוסף הינו להתקין מערכת ניהול עומסים. היות ושעות העומס הינן שעות הערב המוקדמות, ומכיוון שטעינת רכב אורכת בממוצע 6-7 שעות, ניתן להשתמש במערכת ניהול עומסים אשר תשלוט בזרימת החשמל, ותאפשר לרכבים להיטען באופן מדורג במהלך הלילה. 

    טעינה בעמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים

    מאות עמדות לטעינה איטית פזורות ברחבי הארץ, עמדות המציעות תחנות טעינה למשך הלילה. המדינה מקדמת מכרזים פרטיים בנושא זה, ונראה כי בשנים הקרובות נראה יותר ויותר תחנות מעין אלה בערים המרכזיות. פתרון זה כדאי כאשר אתם דיירים זמניים או כאשר יתר הדיירים מתנגדים להוספת מערכות טעינה שונות, ואינכם מעוניינים בסבבים משפטיים.

    הוספת קו חשמל דרך חברת החשמל

    הפתרונות שהצענו לעיל הינם פתרונות נקודתיים אשר נועדו לפתור את הבעיה העכשווית. בראייה כוללנית יותר ניתן להוסיף קו חשמל חדש דרך חברת החשמל, ולאפשר טעינה דרך קו נפרד מהקו המגיע לבניין. דרך זו אמנם יקרה יותר, אולם היא מבטיחה פתרון רחב ועתידי, גם כאשר רובם של הדיירים ישתמשו ברכבים חשמליים. 

      להצעת מחיר על עמדת טעינה לרכב חשמלי השאירו פרטים או התקשרו:
      077-804-5600

      בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

      התקנת עמדות טעינה מנוהלות

      פתרון חדשני נוסף הינו התקנת עמדת טעינה מנוהלת, המהווה מעין שילוב של מספר פתרונות שהוצעו לעיל. "עמדת טעינה מנוהלת" מנטרת, מנהלת ומווסתת את זרימת החשמל בין עמדות הטעינה השונות, ובעזרת מערכת זו ניתן למשל לייקר את החשמל בשעות העמוסות, דבר המעודד דיירים להטעין בשעות המאוחרות יותר. 

      החיבור לעמדת טעינה כזו נעשה באמצעות הזדהות בעל הרכב בעת חיבורו לעמדת הטעינה, תוך הצגת מחיר הטעינה העכשווי. העמדה מנוהלת על ידי ועד הבניין בשיתוף עם החברה המספקת את העמדה, כך שניתן להחליט באופן עצמאי אודות הגדרות המערכת, למשל האם לאפשר לאנשים שאינם דיירים להתחבר למערכת, אילו שעות יוגדרו כשעות העומס וכדומה.

      עמדת טעינה מנוהלת לרכב חשמלי

      השפעות רכבים חשמליים על רשת החשמל

      כחלק מהגברת המודעות להתחממות הגלובלית, קבעה הממשלה מספר יעדים וביניהם – בשנת 2030 כל הרכבים הפרטיים שיימכרו יהיו חשמליים. תוכנית זו צפויה להביא לעלייה משמעותית בצריכת החשמל, והתחזיות צופות כי עד שנת 2035 שוק הרכבים החשמליים יצרוך כ7% מצריכת החשמל הכללית בישראל.

      העומס שנוצר עקב טעינת הרכבים החשמליים

      טעינת רכבים חשמליים בעמדות טעינה ביתיות נעשה על פי רוב בשעות הערב כאשר חוזרים הביתה מהעבודה, החל מהשעה 18:00 ועד שעות הבוקר. שעות הערב הינן שעות עמוסות במיוחד מבחינת צריכת החשמל, היות ואלה הן השעות בהן רוב הדיירים נמצאים בביתם וצורכים חשמל ממכשירים שונים. מכך עולה, ששעות העומס המרכזיות על המערכת החשמלית הינן בין השעות 18:00 ל-00:00 פחות או יותר. 

      פתרונות ברמה המדינית 

      מדינת ישראל החלה להתמודד עם בעיה זו, כאשר התכנון הראשוני הינו הוספת קווי מתח במקומות הצפויים להיות עמוסים. עם זאת יש לדעת כי תוכנית זו צפויה להיות יקרה (בסביבות ה-100 מיליון ש"ח בשנים הקרובות), וטרם נעשו פעולות מעשיות בשטח.

      פתרון נוסף הינו הוספת נתבי טעינה חכמים בצמתי מתח משמעותיים, אשר ינתבו את טעינת החשמל לשעות השפל ויקטינו את העומס בשעות השיא. גם בדרך זו נעשה פיילוט ראשוני בלבד, ונעשו ניסויים בודדים בשטח. 

      לסיכום, אמנם בעיית עומסי החשמל רחוקה מלהסתיים באופן לאומי, אולם כבר כיום קיימים מספר פתרונות אפשריים לצרכן הפרטי – כאשר כל פתרון נועד לתת מענה במקרים שונים.

      אלמוג קינן

      כותב המאמר: אלמוג קינן

      כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

      עמדות טעינה לרכב חשמלי