איך להטעין רכב חשמלי ללא חניה פרטית

מהפכת הרכבים החשמליים הולכת ומתחוללת אל מול עינינו, ומעודדת אותנו לחשוב על מושגים כגון 'תדלוק' בעיניים אחרות. במציאות אידיאלית הדרך הנוחה ביותר להטעין את הרכב החשמלי הינה באמצעות עמדת טעינה פרטית אשר מאפשרת לכם להטעין את הרכב במהלך הלילה. במציאות הריאלית, לא כל אדם מחזיק בחניה פרטית, ובמאמר זה נבחן את האפשרויות לטעינת רכב חשמלי ללא חניה פרטית. 

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    077-231-2000

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    להגיע להבנות עם ועד הבית ודיירי הבניין 

    הפתרון הראשון אותו נציע הינו הקמת עמדת טעינה פרטית בחנייה המשותפת של דיירי הבניין. הדבר עשוי כמובן לעורר התנגדויות מצד הדיירים האחרים, אולם דומה שניתן לגשר על הפערים באמצעות הפתרונות הבאים:

    1. מחשבה לטווח רחוק – אינטרס משותף

    הרכבים החשמליים הולכים ונעשים נפוצים יותר ויותר, וישנן מדינות בהן כ- 80% מהרכבים החדשים הנקנים הינם רכבים חשמליים. מגמה זו הינה ברורה לחלוטין, ואף אם ישראל כרגע מעט מפגרת מאחור, הרי שברור שבעתיד הקרוב נראה גידול ניכר במספר הרכבים החשמליים. מכיוון שכך, הקמת עמדת טעינה עשויה להיות אינטרס משותף לכלל הדיירים, אף אלה שאינם מחזיקים ברכבים חשמליים בהווה. 

    2. התקנת עמדה מנטרת 

    דרך נוספת הינה להציע להתקין עמדת טעינה מנטרת, אשר כשמה כן היא, מנטרת את צריכת החשמל המגיע לעמדת הטעינה, ומבטיח כי ועד הבית יידע במדויק את כמות החשמל שנצרך על ידי בעל הרכב. לחלופין, ניתן להתקין שקע מנטר על מסעף היציאה מארון החשמל, אשר עושה פעולה דומה.

    3. הסכמה על שעות טעינה מוגדרות 

    דיירים רבים עשויים לחשוש מעומס יתר על מערכת החשמל של הבניין. חשש זה הינו מוצדק, אולם ניתן להפיגו באמצעות מספר דרכים. בין היתר ניתן להגיע להסכמות בנוגע לשעות הטעינה המותרות, למשל לאפשר טעינה רק לאחר 23:00 בלילה. דרך זו תבטיח חלוקה של עומס החשמל, ותמנע את קריסת המערכת.

      להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
      077-231-2000

      בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

      4. שכנוע הבניין – היבט משפטי

      טעינת רכבים חשמליים הינו נושא חדש, ועל כן אין התייחסות מפורשת בחקיקה לגבי נושא זה, למרות שישנו נוהל התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים אשר כנראה יכנס בשנים הקרובות. בהעדר התייחסות חלים עליו דיני שכנים רגילים, הקובעים כי במקרים מעין אלה יש לקבל אישור משני שלישים מדיירי הבניין להקמת עמדת טעינה פרטית. עם התרחבות תופעת הרכבים החשמליים, נעשים ניסיונות שונים להחרגת נושא זה, ולאפשר הקמת עמדה גם ללא הסכמת שני שליש מהדיירים.

      טעינה בעמדות טעינה ציבוריות

      פתרון נוסף לאנשים שאינם מחזיקים בחניה פרטית הינה להטעין בעמדות טעינה ציבוריות. לא קיים גוף המרכז את כל המידע על עמדות אלה, אולם ניתן להשיג רשימה של עמדות ציבוריות בעמוד שלנו לגבי עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים

      עמדות הטעינה הציבוריות מציעות שני סוגי טעינה:

      • טעינה מהירה (DC) – טעינה המעבירה זרם חשמל ישיר לרכב, אורך הטעינה הממוצע הינו כ-40 דקות. 
      • טעינה רגילה (AC) – טעינה איטית יותר האורכת כ-7 שעות לטעינה מלאה.  

      מחיר טעינה בעמדות טעינה ציבוריות

      חשמל משולם על פי יחידות הקרויות קוט"ש. חברת החשמל מחייבת בכ- 53.80 אגורות לקוט"ש בעמדות הביתיות. טעינה בעמדה ציבורית עולה בין 75 אגורות לקוט"ש ועד ל-2 שקל לקוט"ש (תלוי במפעיל העמדה ובמהירות הטעינה).

      מבחינת עלות טעינה של רכב חשמלי ניתן לומר כי טעינה ביתית עולה בין 20 ₪ ל-50 ₪ (בהתאם לגודל הסוללה), ואילו טעינה ציבורית עולה בין בין 30 ₪ ל-200 ₪. התשלום מתבצע על פי רוב באמצעות אפליקציה ייעודית של מפעילת העמדה, ומומלץ לברר זאת מראש. 

      האם כל רכב מתאים לכל עמדת טעינה ציבורית

      רוב העמדות מחזיקות במספר חיבורים על מנת לאפשר התאמה לכל הרכבים, אולם ישנם מספר יוצאים מן הכלל. למשל, לא כל הרכבים מתאימים לטעינה מהירה, וכדאי לברר מראש עם יצרן הרכב. בנוסף, עמדות הטעינה של טסלה מתאימות לרכבים שלהם בלבד. לפני הגעה לתחנה מומלץ להתקשר ולוודא כי רכבכם מסוגל להיטען אצלם. 

      אלמוג קינן

      כותב המאמר: אלמוג קינן

      כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

      עמדות טעינה לרכב חשמלי