התקנת שקע טעינה לרכב חשמלי

הרכבים החשמליים הפכו לטרנד בחלוף השנים האחרונות ולא לחינם. היתרונות העצומים שמהווה רכב חשמלי לכדור הארץ האהוב שלנו עולה על כל חיסרון שיכול לעלות כשאנחנו מדברים על יתרונות וחסרונות הרכב החשמלי. 

כאשר מדברים על חסרונותיו של הרכב החשמלי במרבית המקרים מדברים על הצורך להטעין אותו, שבד"כ מסתכם בטיול קצר לתחנת דלק קרובה, אך היום אפשר גם אחרת. ניתן להתקין עמדות טעינה לרכבים חשמליים כמעט בכל מקום, החל מחניית ביתך ועד למקום העבודה במידה ויש לא מעט עובדים שבחרו ברכב חשמלי. 

מה כרוך בהתקנת שקע טעינה לרכב חשמלי? 

את התקנת שקע הטעינה לרכב החשמלי אך ורק חשמלאי מוסמך בעל רישיון חשמלאי בתוקף רשאי לבצע. את ההתקנה עצמה ניתן לבצע מלוח החשמל הביתי ובמידה והדבר אינו אפשרי ניתן לבצע את ההתקנה מלוח ציבורי הנמצא קרוב יותר לחנייה (לאחר קבלת אישור, כמובן). את קו החשמל יתקין החשמלאי בהתקנה סמויה כדי לשמור עליו בטיחותי למשתמש וכדי להוסיף מקדמי הגנה נוספים יתקין החשמלאי את קו החשמל בצינור מרירון ייעודי. 

כמה עולה התקנה של שקע טעינה לרכב חשמלי? 

כדי לשער את העלות של התקנת עמדה לטעינת רכב חשמלי, נצטרך לקחת בחשבון מספר פרמטרים המשפיעים על העלות כמו אופי העבודה, החומרים הנדרשים, מיקום השקע ועוד.. נוכל לאמוד את המחיר הממוצע לעבודה פשוטה, ללא הרמת ריצוף או התקנת מונה חשמל בלוח ציבורי לכבל חשמל סטנדרטי באורך של 20 מטרים תהיה 1500 שקלים במחיר מינימלי. 

הנחיות בנושא התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

ישנן לא מעט הנחיות ותקנות בנוגע לעמדת הטעינה לרכב החשמלי, כדי לשמור על בטיחות המטעינים וסביבתם. להלן התקנות : 

  • לא ניתן לחבר יותר מרכב אחד לשקע או תקע טעינה אחד. 
  • ההתקנה, תכנון ותחזוקת מערכת הטעינה תבוצע ע"י חשמלאי מוסמך בלבד. 
  • על עמדות הטעינה חייבות לעמוד על משטח יציב ובטיחותי. 
  • הכבל עליו יעבוד מעגל הטעינה שכניסתו לעמדת הטעינה תהיה בעזרת התקן מבודד ייעודי.
  • מעגל טעינה הנמצא מחוץ לשטח בנוי יעשה אך ורק בהתקנה סמויה על מנת למנוע התחשמלות.
  • עמדת הטעינה תהיה מוגנת ע"י מפסק חירום ייעודי.
  •  התקנת המערכת תיעשה אך ורק באזור מוגן, תוך מניעה של כל סוג של נזק מגורם חיצוני. 
  • תנאי ההגנה של מערכת הטעינה צריכים להיות ברמת IK08 לכל היותר. 
  • אורכו של כבל הטעינה יהיה פחות מ-3 מטרים ו-70 סנטימטרים. במידה והטעינה כוללת מערכת ניהול כבילה, אורכו של הכבל לא יעלה על 61 מטרים. 

בנוסף לתקנות אלה, על עמדת הטעינה להיות מצוידת באמצעים שיאפשרו לה את 4 הפעולות הבאות: 

  1. בדיקת רציפות הארקה בין עמדת הטעינה לבין הרכב הניתן, כדי שבמידה ולא תהיה רציפות המערכת תנתק את הרכב החשמלי מהטעינה. 
  2. מנגנון שינתק את אספקת החשמל לרכב החשמלי במידה וקיימת בעיה במערכת ההארקה. 
  3. מנגנון שינתק את אספקת החשמל במידה והתקע נשלף ממערכת הטעינה על מנת למנוע התחשמלות.
  4. מנגנון המגביל את זרם הטעינה בהתאם לתקנות.  

טעינה ניידת לרכב חשמלי

את הרכב החשמלי ניתן לטעון גם בנוחיות הבית שלנו בשקע חשמל רגיל לחלוטין. את המטענים הניידים לרכב החשמלי ניתן לחבר לכל תקע רגיל לחלוטין ולהטעין את הרכב מכל מקום. טעינת הרכב מתבצעת ע"י כבל ייעודי, ישירות ממתח הרשת בחיבור חד פאזי או תלאת פאזי. הכבלים לטעינה ניידת של הרכבים החשמליים עשויים לעלות בסביבות ה- 4,000 שקלים. 

הכבלים הללו אמנם מספקים את החופשיות לטעינת הרכב החשמלי בתקע ביתי אך חשוב לזכור כי טעינה תכופה של הרכב החשמלי בכבל כזה אינה מומלצת, והצריכה המומלצת היא שעתיים ביום לכל היותר. 

עמוד לעמדת טעינה

הוספת עמוד לעמדת הטעינה היא אופציה מצוינת למי מאיתנו שרכש רכב חשמלי ורוצה להטעין אותו מנוחיות חנייה ביתו מבלי להצטרך כבלים ייעודיים אחרים. את העמוד אנו מתקינים בחישוב של מקום החנייה הקבועה של הרכב וזרמי אספקת החשמל התת קרקעיים הנמצאים באזור. כאשר תשכרו את שירותיו של חשמלאי המוסמך להתקין את עמודי הטעינה העלות תשתכלל עם כמה אלמנטים: 

  • שכר עבודת החשמלאי המוסמך. 
  • עלות העמוד עצמו, שיכולת לעלות בין 850-1,000 שקלים.
  • הרמת הריצוף במקרה הצורך בעלות משוערת של כ-400 שקלים למטר.
  • חפירה באדמה במקרה הצורך בעלות משוערת של כ- 170 שקלים למטר. 
אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי