מונה חשמל לטעינת רכב חשמלי – מתי יש בו צורך?

בשנים האחרונות, אנו רואים מגמה עלייה בשימוש ברכבים חשמליים, במיוחד במדינות אירופה אך גם אצלנו בישראל. הרכבים החשמליים והתשתית המלווה אותם עדיין נמצאים "בחיתולים", והדבר מביא עמו סוגיות שונות הקשורות לשימוש בחשמל, תשתיות ועמדות טעינה. 

למרות שקיימות גם עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים, נראה שרוב הטעינות מתבצעות באמצעות עמדות טעינה פרטיות המותקנות בבתים פרטיים, בניינים, ובתים משותפים. בין הפתרונות המוצעים בשוק כיום, ניתן להתקין מונה חשמל לעמדת הטעינה שלנו. במאמר הבא נדבר על התקנת מונה חשמל לטעינת רכב חשמלי ומתי יש בו צורך.

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    077-231-2000

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    טעינת רכב חשמלי בבית משותף

    במידה ואנו מטעינים את הרכב החשמלי שלנו בבית פרטי, כשאנו היחידים המשלמים את חשבון החשמל – כמובן שהעניין הוא הרבה יותר פשוט. אך מה קורה כשאנו גרים בבית משותף או בבניין מגורים? ובכן, כאן העניין מתחיל להסתבך. ברוב הבתים המשותפים, אין אפשרות להתחבר ישירות ללוח החשמל הפרטי בבית שלנו, והדבר מעלה בעיה מסוימת הקשורה לצריכת החשמל. 

    עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, מעלה משמעותית את חשבון החשמל המשותף עבור כל הדיירים – ולכן הדבר אינו הוגן ומהווה מתכון לסכסוכים ובעיות. נכון להיום, ולמרות התקדמות החקיקה בנושא הרכבים החשמליים, עדיין ניתן לומר שמדובר במגמה טרייה יחסית. מעבר לעובדה שלא כל המבנים ערוכים לספק טעינה לרכבים חשמליים בצורה נוחה, גם החוקים בנושא עדיין אינם מעוגנים וברורים מספיק. 

    התחברות לארון החשמל הראשי של הבניין

    חיבור עמדת הטעינה לארון החשמל הראשי של הבניין או בית המגורים, היא האופציה החלופית כשאין אפשרות לחיבור חשמל פרטי ישירות אל ארון החשמל של בעל הרכב. במצב כזה, למעשה החשמל עבור טעינת הרכב "נשאב" מחשבון החשמל הכללי של הבניין, ולכן אנו מקבלים מצב בעייתי מצד הדיירים שאינם משתמשים ברכב חשמלי. 

    טעינת רכב חשמלי מביאה עימה עלייה משמעותית בחשבון החשמל, ואין שום סיבה שהדיירים האחרים יאלצו לשאת בנטל זה כשאינם נהנים ממנו. זהו בדיוק המקום שבו נכנס מונה חשמל לטעינת רכב, המאפשר לנו להעריך כמה חשמל נצרך דרך עמדת הטעינה, ומאפשר לגבות אותו באופן נפרד ומדויק מבעלי הרכבים החשמליים.

    התקזזות בעלויות החשמל מול ועד הבית

    לאחר התקנת מונה חשמל לטעינת רכב חשמלי, ועד הבית יוכל להתנהל בצורה הרבה יותר נוחה והוגנת מול כל הדיירים. בעל הרכב החשמלי יוכל לשלם בנפרד את כמות הקוט"ש שהמונה מציג, ושאר הדיירים ישלמו כרגיל את מה שהם צריכים לשלם בלבד. 

    מעבר לכך, במבנים מסוימים קיימת האופציה להתחבר ישירות לחיבור החשמל הפרטי של בעל הרכב – מה שמונע מראש את כל עניין ההתעסקות וחלוקת החשבונות. התקנת מונה חשמל לטעינת רכב חשמלי תרגיע את הדיירים שאינם משתמשים ברכבים שכאלו, ולכן תאפשר גבייה הוגנת ותמנע סכסוכים וסיבוכים מיותרים.

    ומה הלאה?

    המדינה עושה הרבה כדי לתמוך במגמה הצומחת של השימוש ברכבים חשמליים. בכל כמה חודשים, הממשלה שוקדת על חוקים נוספים שיהפכו את השימוש ברכבים חשמליים ליותר נוח ויותר מעוגן בחוק. מתחילת שנת 2022 למשל, ניתן להקים עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים, ללא צורך בהסכמת שאר הדיירים – מה שמקל על בעלי הרכבים החשמליים באופן משמעותי.

    בהמשך צפוי גם לעבור חוק המחייב התקנת תשתיות מתאימות לטעינת רכבים חשמליים לפי ההנחיות, בכל בניין הכולל חניה משותפת המיועדת לדיירים שלו. בסה"כ נראה שהמגמה היא חיובית, ולמרות הבעיות המינוריות המאפיינות כל תהליך חדש – יש אופק לעתיד מסודר וטוב יותר מבחינת השימוש ברכבים חשמליים. 

    אלמוג קינן

    כותב המאמר: אלמוג קינן

    כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

    עמדות טעינה לרכב חשמלי