סיבה חדשה לסכסוכי שכנים: עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניון הבניין

אם בעבר מראה של רכב חשמלי בכבישי ישראל היה נדיר יחסית ושיקף מגמה אזוטרית אשר אפיינה מתי מעט שהיו הראשונים לרכוש רכב הפועל באופן בלעדי על אנרגיה חשמלית, הרי שכיום ניתן להבחין בכמות גדולה של רכבים חשמליים של מגוון חברות. עם זאת, אחד הצרכים המרכזיים של בעלי רכב חשמלי שהוא עמדת טעינה, מעורר מחלוקות עזות בין בעלי דירות בבתים משותפים. 

החוק נמצא מאחורי צרכי המציאות הקונקרטיים

אחד הדברים אשר מאפיינים פעמים רבות את מערכת החוקים בישראל, היא הימצאותם בפיגור ביחס למגמות קדמה עולמיות. מסיבה זו, כניסתם של חידושים מלווה כמעט תמיד בדינמיקה של צורך דרוש שאין לו מענה מוסדר וספציפי, כאשר בתקופת הביניים עד ליצירת הסדרה, מעורר אותו צורך חיכוכים ומחלוקות. 

תופעה זו ניכרת מאוד ביחס לסוגיית עמדות טעינה לרכבים חשמליים. בשונה מהמציאות שנהגה עד כה, שבה לא היה כל קשר בין יכולתו של הרכב לנסוע למקום חנייתו, הרי שכאשר מדובר ברכבים חשמליים, זמן הטעינה הארוך יוצר צורך להטעינו בחלקו של היום שבו אין צורך לעשות בהם שימוש. הזמן האידיאלי ביותר, הוא חלקו של היום שבו שוהה הרכב בחניה. במקרים מסוימים אפשר לבצע התקנת עמדת טעינה בבית משותף ללא אישור שכנים.

סכסוכי שכנים על עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניון הבניין
טעינת רכב חשמלי בחניית הבניין המשותף

עמדות ביתיות ועמדות ציבוריות

יצוין כי בעל רכב חשמלי יכול להחזיק ברכב מסוג זה גם ללא עמדת טעינה ביתית, וביכולתו להסתפק בטעינה בעמדות הציבוריות. עם זאת, בשונה מתדלוק באמצעות בנזין, הניתן לביצוע בתוך דקות ספורות, הרי שכאשר מדובר ברכב חשמלי מדובר בהליך טעינה הצורך זמן רב, אשר עשוי להצטבר לפרק זמן של קרוב לחצי שעה. 

שאלה של זמינות

בשונה מתחנות דלק, תפוצת עמדות הטעינה הן מעטות יחסית ומשך הטעינה הארוך מייצר לא אחת מצבים שבהם גם לאחר הגעה למקום בו נמצאת עמדה זו, היא עשויה להיות תפוסה על ידי רכב אחר המבצע טעינה או אף רכב שבעליו סבר כי מדובר במקום חניה ואגב כך מונע גישה לעמדה לפרק זמן ארוך.

חיסכון בזמן וכסף

היתרון המובהק של עמדת טעינה ביתית הוא בחיסכון בזמן והוודאות של הליך הטעינה. כך, ניתן לנצל כל רגע של שהות ברכב בקרבת הבית לשם טעינה, ואין צורך להסתמך על שאלת הזמינות של עמדות ציבוריות. כמו כן, עלות הטעינה של רכב חשמלי בעמדה ציבורית היא יקרה יותר מעלות החשמל שנצרך על ידי עמדה ביתית. 

סוגיית עמדת טעינה בבתים משותפים

כאשר בעל רכב חשמלי מתגורר בבית משותף עם חניה, אזי עלולה להתעורר מחלוקת בינו לבין יתר הדיירים עקב רצונו להוסיף עמדת טעינה קבועה לשטח הבניין. המקור למחלוקת הוא מגוון ועשוי במקום אחד להתבסס על שיקולי בטיחות וחשש לביטחון הדיירים, ובמקרה אחר עשוי להתבסס על שיקולי קניין גרידא. 

סוגיית החיבור למערכת החשמל המשותפת

המקרה הקל הוא מקרה שבו החניה מוצמדת בטאבו לדירה של בעל הרכב ושארון החשמל שלו נמצא בקרבת החניה ומאפשר העברת קו מתח בצורה בטוחה ונוחה בין הארון הפרטי לעמדת הטעינה. המקרה המורכב יותר הוא כזה שבו לבעל הרכב יש צורך לעשות שימוש בארון החשמל המשותף של הבניין. 

מדובר בהליך שדורש בחינה של יכולת ארון החשמל לעמוד בעומס של עמדת הטעינה, וזאת לצד חובתו של בעל הרכב להתקין מונה נפרד שיאבחן את צריכת החשמל הפרטית שלו מהזרם המשותף. כמו כן, לעיתים יהיה צורך בהתאמת הזרם מחד פאזי לתלת פאזי, והליך מסוג זה מהווה שינוי של הרכוש המשותף באופן מובהק ומשכך מצריך אישור של ועד הבית ויתר הדיירים. 

סוגיית הביטוח וביטחון המבנה ודייריו

על מנת לתת מענה לאלמנטים הנוגעים לביטחון הדיירים וביטחון המבנה, אלמנטים המצויים בליבה של סכסוכי שכנים אודות התקנת עמדות טעינה, רצוי לרכוש פוליסות ביטוח מתאימות הן עבור העמדה עצמה, הן עבור הרכב בכל הנוגע לשלב בו הוא מצוי בטעינה בחניית הבניין והן באשר למבנה הבניין כולו והשטחים המשותפים. 

ליהנות מרכב חשמלי ולהימנע מסכסוך – כך עושים זאת

היתרונות הרבים הגלומים במעבר לשימוש ברכבים חשמליים משרתים הן את מי שמחזיק ברכב כזה והן את סביבתו. על מנת למנוע סכסוכים מצד אחד, וסיכון לרכוש המשותף מצד שני, רצוי כי בעלי דירות בבתים משותפים יבחינו במגמה הגוברת של שימוש ברכב חשמלי ויתאימו את תקנון הבניין לצורך בעמדות טעינה, מתוך מחשבה על מכלול הסוגיות. 

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי