מהו חוק המקרקעין לגבי עמדת טעינה לרכב חשמלי

הכלל הבסיסי בדיני מקרקעין הוא שהבעלות בקרקע מסוימת היא זכות של בעל הקרקע כלפי כלל זולתו. לצד הזכות הקניינית, קיימת זכות חוזית המייצרת זכאות של גורם מסוים בצד האחד וחבות של גורם אחר בצד השני. כאשר מדובר בעמדת טעינה לרכב חשמלי, נבחנת השאלה האם התקנת עמדה מבוססת על זכות חוזית או קניינית, והאם לזכות הקניינית יש בעלות יחידה או משותפת. 

עמדת טעינה ביתית – סוגיות בסיס

בשורת הרכבים החשמליים סוחפת את כבישי ישראל בשנים האחרונות, וכיום ניתן לחזות כמעט בכל מקום ברכב חשמלי המונע באופן בלעדי על ידי סוללה וללא כל שימוש בבנזין או סולר. הסוללות של הרכבים החשמליים מבוססות בדרך כלל על ליתיום והן מאפשרות נסיעה רצופה ללא צורך בטעינה, למשך מאות קילומטרים. 

עם זאת, הצורך לטעון את הסוללה עשוי להתעורר על בסיס יומי או כל כמה ימים, בהתאם לתדירות השימוש ברכב, ובשונה מרכב המונע על בנזין המאפשר תדלוק מהיר של 2 עד 3 דקות, טעינת סוללה חשמלית בעמדת טעינה מהירה אורכת בדרך כלל קרוב לחצי שעה. מסיבה זו, אחד הצרכים הבולטים שמאפיינים את עליית תפוצת הרכבים החשמליים הוא התקנת עמדת טעינה ביתית.

חוק המקרקעין לגבי עמדת טעינה לרכב חשמלי

עמדת טעינה וחוק המקרקעין לגבי בית פרטי

כאשר אדם שהינו בעל בית פרטי רוכש רכב חשמלי, באפשרותו להתקין עמדת טעינה על שטח ביתו, בסמוך לחניית הרכב אשר מצויה בבעלותו וזאת ללא קושי משפטי. חוק המקרקעין אינו מגביל אותו מלעשות כן וגם חוקי התכנון והבניה אינם מצריכים קבלת היתרים מיוחדים מוועדות התכנון על מנת להוציא לפועל התקנת עמדה מעין זו. 

לצד זאת, כאשר אדם בוחר להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בשטחו הפרטי, חלה עליו חובת זהירות הלקוחה מדיני הנזיקין ביחס לעמדה, היות שמדובר במקור אנרגטי שטיפול לא נכון בו, כמו גם התקנה מרושלת, עשויה לגרום לנזקים לסביבתו. כך במקרה של התלקחות העמדה או אי מניעת גישה אליה מצד גורם זר, עשוי בעל הרכב למצוא עצמו אחראי בגין נזקים שגרמה העמדה. 

חוק המקרקעין והמקרה של עמדת טעינה בבתים משותפים

כאשר אדם רוכש רכב חשמלי והוא מתגורר בבית משותף, סוגיית התקנת עמדת טעינה בבית משותף בראי חוק המקרקעין הופכת מורכבת יותר. הסיבה לכך היא האופן שבו מוגדרת הזכות הקניינית בבעלות בדירה בבית משותף. 

כך לדוגמה, בית משותף הכולל 6 דירות, מייצר למעשה חלוקה קניינית של תא שטח מסוים המוגדר בתחום דיני המקרקעין כחלקה, כאשר בחלקה זו מבוצע ייחוד של חלקיה בין בעלי הבית המשותף. עם זאת, למבנה המשותף יש חלקים שאין בהם ייחוד בעלות, כמו חדר המדרגות, ארון החשמל המשותף ולעיתים גם החניה, החצר והגג, הכל בהתאם להליכי ייחוד הקרקע בין בעליה. 

התקנת עמדת טעינה בבית משותף

כאשר בעל דירה מבקש להתקין עמדת טעינה בבית משותף, נשאלת השאלה האם השטח עליו מבוקשת הקמת העמדה יוחד לו או שהוא שטח משותף לחלוטין. המענה לשאלה זו הוא בעל משמעות מכרעת בכל הנוגע לצרכיו בקבלת אישור של רוב הדיירים. שאלה נוספת היא שאלת השימוש במתקנים משותפים נוספים דוגמת ארון החשמל המשותף של הבניין

נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים

על מנת להתמודד עם סוגיות רבות שעשויות לצוץ במקרה של רצון אחד מבעלי הדירות בבית משותף להתקין עמדת טעינה לרכבו החשמלי, פרסם משרד האנרגיה נוהל התקנת עמדות טעינה עבור רכבים חשמליים המותקנות בבתים משותפים. 

האם צריך אישור של ועד הבית כדי להתקין עמדת טעינה

על פי הנוהל, אין קושי בהתקנת עמדה כאשר מדובר בשטח המוצמד לדירה מבחינה קניינית. מנגד, כאשר מדובר בשטח משותף, מנחה הנוהל לקבל את אישור ועד הבית, תוך הפניה לפתרון ארוך טווח של התקנת עמדת טעינה משותפת לכלל הדיירים כאשר ניתן לפקח על צריכת החשמל של כל דייר באמצעות מונים נפרדים.

מהן התקנות לגבי רכב חשמלי

לצד סוגיות המקרקעין הנוגעות לזכויות קנייניות ושימוש בקרקע, הסדיר המחוקק את הסוגייה הבטיחותית הנובעת התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בתקנות החשמל (התקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי). תקנות אלו תוקנו בשנת 2020 לאור העלייה הניכרת בצורך זה. הכלל הבסיסי ביותר הנוגע להתקנת עמדה הוא כי הליך זה יכול להתבצע רק על ידי חשמלאי מוסמך

מה התקנות ביחס לחניה עבור רכב חשמלי

על פי התקנות, יש צורך בבחירת חשמלאי מוסמך על פי הגדרת תקנות החשמל (רשיונות) אשר הוכשר באופן ספציפי להתקין עמדות טעינה עבור רכבים חשמליים. טעינת רכב חשמלי דורשת שימוש במתח גבוה ביחס למוצרי חשמל אחרים, ומשכך מצריכה תחזוקה מיוחדת ושמירה על כללי זהירות קפדניים. 

התקנות מחייבות התקנת עמדה על משטח איתן ומבוסס הנגזר מתכנית התקנה המגדירה את תוואי הולכת החשמל מארון החשמל ועד לעמדה עצמה. כמו כן, קיים איסור בשימוש באמצעים פרוביזוריים כגון כבל מאריך, בשל הסיכון הבטיחותי הגלום בכך. 

מניעת התחשמלות ונזקים לגוף ולרכוש

התקנות מונות מספר אמצעים המאפשרים ליצור מעטפת הגנה על הרכב וסביבתו מפני היווצרות נזקים לרכוש ולגוף. כך, רצוי להתקין מפסק מגן ומערכת ניהול עומסים. כמו כן, יש לערוך בדיקות של תקינות העמדה אשר מפורטות בתקנות כל כמה חודשים. מדובר בבדיקות שאת חלקן ניתן לערוך באופן עצמאי. 

טעינת רכב חשמלי – לטפל נכונה בכל ההיבטים

הבעלות ברכב חשמלי מייצרת מגוון נקודות חבויות הדורשות מענה מצד בעל הרכב, הן בפן הנוגע לזכותו הקניינית המתנגשת עם זכויות שכניו והן ביחס לחובותיו בזהירות כלפי הסביבה בעת טעינת רכבו בזרם חשמל. רצוי לתת את הדעת למכלול ההיבטים ולפעול על פי החוקים והתקנות המתייחסים לשמירה על הבטיחות ויישוב המחלוקות הקנייניות הנגזרות מהתקנת עמדה שכזו. 

אלמוג קינן

כותב המאמר: אלמוג קינן

כחובב רכבים חשמליים ואחד שרוצה שיהיה לילדים שלנו אוויר נקי לנשימה, חשוב לי לתת את כל המידע על העולם המופלא של טעינת רכבים חשמליים. כדי שאולי יום אחד כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, וכולנו נוכל ליהנות מרכב חסכוני שאינו מזהם.

עמדות טעינה לרכב חשמלי